برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران موثر است

به گزارش ساعت شیک، ایلنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران موثر است.

برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران موثر است

عبدالرسول وطن دوست (چهره ماندگار میراث فرهنگی) درباره برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان بیان نمود: میراث فرهنگی زبانی جهانی است و به همین دلیل است که از میراث مشترک بشری هم سخن به میان می آید.

او اضافه نمود: حفاظت از میراث فرهنگی ملموس فرآیندی است که از ادراک و شناخت (پژوهش) در مورد اثر فرهنگی آغاز و با انجام عملیاتی همانند مستندسازی و مستندنگاری، درمان، بازسازی، تحکیم و...ادامه یافته و به معرفی می رسد.

وطن دوست حفاظت را فرآیندی همیشگی اعلام کرد و ادامه داد: اثر فرهنگی باید پیوسته تحت نظر باشد تا عوامل تخریبی مؤثر بر آثار خللی بر آن وارد نیاورند. بنابراین حفاظت فعلی است که اجرای آن در مورد آثار همواره ادامه دارد.

این چهره ماندگار میراث فرهنگی شرح داد: حراست و ترویج میراث ناملموس هم به همین ترتیب به پژوهش، مستندسازی، پاسداری، حفظ و حراست و شاید از همه مهمتر معرفی نیازمند است. آغاز فرآیند حفاظت و حراست از مواریث ملموس و ناملموس از ثبت، که خود به پژوهش محتاج است، در فهرست های ملی و جهانی آغاز می شود.

او با بیان اینکه ثبت نقطه آغاز رسیدگی به این گونه آثار است، ادامه داد: بعد از ثبت باید به حفاظت و حراست و معرفی پرداخت. حفاظت از میراث فرهنگی امری ملی است. همه باید برای حفظ، نگاه داری و اعتلای این ثروت ملی تلاش کنند.

وطن دوست با اشاره به اینکه معرفی را میتوان مؤثرترین ابزار حفاظت و حراست دانست، اضافه نمود: از راه معرفی است که میتوان توجه بیشتر جوامع را نسبت به ارزش های میراث فرهنگی و به بیان دیگر ثروت های فرهنگی جلب و معطوف کرد. این گونه است که دیری نخواهد پایید که تمامی آحاد جامعه نسبت به حفاظت از این گنجینه بزرگ که نقشی بی مانند در توسعه پایدار کشورها دارد و روز به روز هم ارزش افزون تری پیدا می کند، حساس می شوند. از این راه است که همه متوجه نقش ماندگار این ثروت در بهترشدن شرایط عمومی زندگی نسل فعلی و نسل های آینده می شوند.

این پیشکسوت میراث فرهنگی با بیان اینکه برای معرفی راه های گوناگون و فراوانی وجود دارد، ثبت ملی و جهانی را یکی از این راه ها اعلام کرد و ادامه داد: پیمان نامه حمایت از میراث فرهنگی طبیعی و فرهنگی جهان (کنوانسیون 1972) همانند چراغ پرنوری است که یکی از این راه ها را روشن و در نتیجه رسیدن به مقصد را میسر می کند. راه دیگر توجه و سرمایه گذاری در امر موزه و موزه داری و برگزاری نمایشگاه های ملی و جهانی است.

وطن دوست شرح داد: از این طریق است که میتوان به زبان مشترک جهانی دست یافت و هم فرهنگ خود را به دیگران شناساند و هم با تاریخ و فرهنگ دیگران آشنا شد. برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان که در حال حاضر در کشور چین برپا شده، می تواند کمک شایانی برای پیشبرد فرآیند معرفی تاریخ و فرهنگ کشورمان باشد.

منبع: همگردی

به "برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران موثر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برگزاری نمایشگاه شکوه ایران باستان در معرفی تاریخ و فرهنگ ایران موثر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید