حقایقی جالب درباره برج کج پیزا

به گزارش ساعت شیک، برج کج پیزا یکی از مشهورترین بناهای تاریخی و جاذبه های گردشگری در جهان است. حقایق جالب و شگفت انگیزی درباره این برج دیدنی وجود دارد که در این مقاله با آن ها آشنا می شویم.

حقایقی جالب درباره برج کج پیزا

برج کج پیزا (Leaning Tower of Pisa) در شهر پیزا در ایتالیا ساخته شده است. این برج، تنها برج کج در جهان نیست؛ اما شهرت بسیار زیادی در جهان دارد. برج پیزا در دوره رنسانس ساخته شد؛ زمانی که ثروتمندان و طبقه اشراف، برای رقابت با هم کوشش می کردند مشهورترین هنرمندان و معماران را برای ساختن شاهکارهای معماری در جهان به کار بگیرند. در ادامه حقایق جالبی از این برج را بخوانید.

سفر به ایتالیا و بازدید از جاذبه های گردشگری آن، یکی از به یادماندنی ترین سفرهای زندگی شما خواهد بود. آثار بی نظیر معماری و شکوه و عظمت تاریخ این کشور زیبا، شما را مجذوب خود خواهد نمود. یکی از این جاذبه های گردشگری، برج کج پیزا یا به ایتالیایی، Torre pendente di Pisa است.

دلیل این نام گذاری، انحراف این برج در جهت جنوب غربی است. پیش از این، در زمان ساخت این برج، این انحراف به سمت جنوب شرقی بود. این انحراف به سبب فونداسیون ضعیف و نداشتن پایه ای محکم، پس از ساخت برج در سال 1173 ایجاد شده است. در قسمت منحرف شده برج، ارتفاع به 55 متر می رسد و بلندترین قسمت آن 56 متر است.

این برج در حال حاضر در پشت کلیسای جامع و میدان Duomo قرار گرفته است. در ادامه با حقایقی جالب درباره این بنای دیدنی آشنا می شویم.

تاریخچه برج

4 بنا وجود دارند که معمار اصلی آن ها معین نیست. برج کج پیزا هم یکی از آن ها است. دهه های متمادی بر سر اینکه سازنده این برج چه کسی است، اختلاف نظر وجود داشت. عده ای معتقد هستند که معماری به نام Bonanno Pisano این بنا را ساخته است. پس از اینکه مراحل ساخت بنا در سال 1178 به طبقه سوم رسید، عملیات ساخت و ساز متوقف شد چرا که بنا شروع به فرو رفتن داخل زمین نموده بود. این مسئله به دلیل وجود خاک ضعیف و ناپایداری بود که فونداسیون بنا روی آن اجرا شده بود. این پروژه نزدیک به صد سال متوقف شد.

در نهایت ساخت برج توسط دو نفر به نام های Giovanni di Simone و Tommano Simone مجددا شروع شد. این توقف چندساله به خاک، فرصت نشست کردن داد؛ اما با این حال بنا با مسئله ای روبرو نشد. از آنجایی که ساختمان انحراف داشت، مهندسان تصمیم گرفتند تا 4 طبقه بعدی را به نحوی بسازند که یک طرف از طرف دیگر بلندتر باشد. این دستکاری موجب شد که برج در جهت مخالف، منحرف گردد.

حقایقی جالب درباره برج کج پیزا

1. وزن این بنا در حدود 14700 تن است.

2. این برج 297 پله دارد. راه پله شمالی بنا در طبقه هفتم از دو پله تشکیل شده است.

3. مراحل ساخت بنا از سال 1173 تا 1372 میلادی طول کشیده است، یعنی نزدیک به دو قرن.

4. قبل از اینکه عملیات مرمت بنا در سال 1990 شروع گردد، برج با زاویه 5.5 درجه کج شده بود.

5. پس از انتها عملیات مرمت برج در سال 2001، میزان انحراف به 3.99 درجه رسید.

6. این برج 8 طبقه است. شکل این برج استوانه ای است و برای رسیدن به بالای آن باید از 294 پله مارپیچ که در قسمت داخلی دیوارهای برج قرار گرفته، بالا بروید.

7. زمانی که داخل برج قرار می گیرید، انحراف آن را به وضوح حس می کنید. حتی ممکن است احساس سرگیجه کنید؛ چرا که برج شبیه یک منحنی به نظر می رسد.

8. گالیلئو گالیله آزمایش های مربوط به سقوط آزاد را در این برج انجام داده است. او دو گلوله با جرم های متفاوت را از بالای این برج به طور همزمان رها کرد تا این نظریه که سرعت سقوط اجسام از جرمشان مستقل است، ثابت کند! وی یکی از بزرگ ترین تئوری ها درباره جاذبه را عنوان کرد.

9. این بنا در مجموع 207 ستون دارد و از دور شبیه به یک کیک چند طبقه به نظر می رسد.

10. در جریان جنگ جهانی دوم، نازی ها از این برج به عنوان پست بازرسی استفاده می کردند. همین مسئله موجب حفظ این بنا طی جنگ جهانی دوم شد.

11. در جهان، برج های کج دیگری هم وجود دارند که رکوردهای جهانی گینس انحراف آن ها را نیز ثبت نموده است. یکی از آن ها برج کج Suurhusen در ایالت فریزیای شرقی آلمان واقع شده است که انحراف آن 5.19 درجه است.

زنگ های برج

در سال 1372 شخصی به نام توماس آندره پیزانو هفت زنگ به سبک رومی را برای این برج طراحی کرد که هر کدام از آن ها نشان دهنده یک نت موسیقی است.

زنگ اول که LAssunta نام دارد در سال 1654 توسط Giovanni Pietro Orlandi نصب شده است و 3620 کیلوگرم وزن دارد.

زنگ دوم Il Crocifisso نام دارد و در سال 1572 توسط Vincenzo Possenti نصب شده و 2462 کیلوگرم است.

زنگ سوم San Ranieri نام دارد و بین سال های 1719 تا 1721 توسط Giovanni Andrea Moreni نصب شده است و 1448 کیلوگرم وزن دارد.

زنگ چهارم با نام La Terza و 300 کیلوگرم وزن در سال 1473 نصب شده است.

زنگ پنجم در سال 1262 توسط Lotteringo نصب شده است. نام این زنگ La Pasquereccia یا La Giustizia است و در حدود 1014 کیلوگرم وزن دارد.

زنگ ششم Il Vespruccio نام دارد. در قرن چهاردهم و بار دیگر در سال 1501 توسط Nicola di Jacopo در محل قرار داده شده است. وزن آن به 1000 کیلوگرم می رسد.

زنگ هفتم با وزنی معادل 652 کیلوگرم، دو بار، یکی در سال 1606 و بار دوم در سال 2004 نصب شده است.

طبق گفته مهندسان، فرو رفتن این برج از سال 2008 متوقف شده است و این برج حداقل برای مدت 200 سال دیگر محکم و پایدار باقی خواهد ماند. این نتیجه با اندازه گیری ها و مطالعات دقیق و استفاده از فناوری های پیشرفته به دست آمده است. پس با خیال راحت به این برج نزدیک شوید و از دیدن آن لذت ببرید.

زمانی که روبه روی این بنای باشکوه قرار می گیرید، حیرت زده خواهید شد. توضیح زیبایی هایی این برج سخت است. خودتان باید با چشم های خودتان آن را ببینید و از دیدن یکی از زیباترین و نفس گیرترین بناهای ساخت دست بشر لذت ببرید.

منبع: کجارو / buzzle.com

به "حقایقی جالب درباره برج کج پیزا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حقایقی جالب درباره برج کج پیزا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید