حیات وحش، گلخورک

به گزارش ساعت شیک، در جنگل های حرا و بسترهای گِلی حاشیه خلیج فارس، حیوانی خودنمایی می نماید که دانستن راجع به آن شما را شگفت زده خواهدکرد. حیوانی دو تنفسی که بیشتر امور زندگی اش را روی سطح خشکی انجام می دهد و خوراک خوبی برای تمساح پوزه کوتاه است.

حیات وحش، گلخورک

گلخورک-ماهی ای بر روی خشکی:

در میان درختان برآب نشسته حرا، حیوانی جالب زندگی می نماید. نام او اِشلَمبو است. بدنش حدودا 20 سانتیمتر است و از فلس های ریز پوشیده شده. برخلاف جثه کوچک گل خورک، سرش با دو چشم بزرگ خودنمایی می نماید. دو باله متصل به هم شکمی، تنفس این گل خورک در خشکی را پوشش می دهند. بله درست خواندید خشکی!

گل خورک ماهی منحصر به فردی است که هم در خشکی زندگی می نماید هم در آب. اشلمبو یا گل خورک بر خلاف سایر ماهی ها به جای آب شش، کیسه های مشبکی در حفره های دهانش دارد و از آن ها تنفس می نماید. جالب است بدانید تنها ماهی ای است که عمده فعالیتش را در خشکی انجام می دهد؛ مثل تغذیه، معاشرت، دفاع از قلمرو و... زیر هر چشم او پیاله ای حاصل از چروک هایی پوستی وجود دارد و چشم هایش را در آن مرطوب می نماید چون اغلب به خاطر در معرض هوا بودن چشم هایش خشک می شوند. این ماهی عجیب بسترهای گِلی را برای زندگی انتخاب می نماید. برای تماشا این شگفتی خلقت، وقتی آب پایین است می توانید به جنوب، جزیره قشم، سفر کنید و گل خورک را در میان ریشه های درختان حرا و مانگرو پیدا کنید. اغلب طعمه پرندگان و ماهی های صیاد می گردد و خودش سخت پوستان ریز و آب زیان کوچک را شکار می نماید. خوب است بدانید این نوع ماهی اهمیت شیلاتی ندارد و در کشور ما جذب جهانگرد می نماید. اشلمبو ها یا گل خورک ها به صورت گروهی زندگی می نمایند و باید شانس بیاورند همسایه تمساح پوزه کوتاه نشوند.

گردآوری و تنظیم: تحریریه ساعت شیک

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو

به "حیات وحش، گلخورک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حیات وحش، گلخورک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید