خبرنگاران کرونا و آشفتگی بازار کرمان

به گزارش ساعت شیک، کرمان - خبرنگاران - بازار کرمان به عنوان طولانی ترین راسته بازار کشور این روزها در کش و قوس اما و اگرهای تصمیمات بازاریان و مصوبات ستاد مقابله با کرونا قرار گرفته و میان تعطیلی و بازگشایی سرگردان است.

خبرنگاران کرونا و آشفتگی بازار کرمان

به گزارش ساعت شیک، یکی از راه های کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، رعایت فاصله گذاری اجتماعی در جامعه است و در این زمینه یکی از اماکن اصلی تجمع در شهرها واحدهای تولیدی، خدماتی و محل های کسب و کار و بازار است که می توانند سبب انتقال بیماری بین افراد شوند.

ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا برای حفظ سلامت مردم و نیروهای کار، مقرراتی ویژه از طریق طرح فاصله گذاری اجتماعی اعمال کرده که علاوه بر رعایت اصول بهداشتی برای کاهش زنجیره انتقال، بر اساس درجه اهمیت فعالیت مالی محدودیت هایی را برای برخی مشاغل از جمله اصناف در نظر گرفته است.

بسکمک از اصناف واقع در بازار سرپوشیده کرمان نیز در ابتدا با این تصمیم ستاد مقابله با کرونا کرکره حجره ها را پایین کشیده و برای حفظ سلامت خود و شهروندان در خانه ماندند اما پس از گذشت چند روز از اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، برخی بازاریان به بهانه مسائل مالی از جمله عوارض، هزینه ها و بازگشایی برخی اصناف، کرونا را نادیده گرفته و در محل کار خود حاضر شدند.

این در حالی است که مسئولان استان و شهر کرمان با دادن امتیازات حمایتی از جمله اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند، بازگشایی برخی اصناف کم ریسک و بخشودگی عوارض، روزهای خانه نشینی را بر آنان به دور از استرس مبتلا شدن به ویروس کرونا سهل کردند.

اصل مقابله با کرونا، جلوگیری از تجمعات است

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با بیان اینکه نباید برای بازگشایی برخی از اصناف و مشاغل پرخطر که ضرورت کمتری دارند، عجله کرد گفت: همچنان به شدت توصیه می کنیم که مردم از حضور در اجتماعات خودداری کنند و در فرایند تعطیلی اصناف اصل بر جلوگیری از تجمعات است.

سیدوحید احمدی طباطبایی افزود: نباید در مقابل وضع قوانین برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا مقاومت کرد زیرا موضوع کاهش انتقال ویروس، کاهش ارتباطات و حفظ سلامت جامعه در مقابله با این ویروس امری ضروری و مهم است.

کرونا را با فاصله گذاری اجتماعی کنترل کنیم

استاندار کرمان نیز با تاکید بر اینکه اکنون در شرایط حساسی به سر می بریم گفت: شیوع ویروس کرونا را باید با فاصله گذاری اجتماعی و رعایت نکات بهداشتی کنترل کنیم.

محمدجواد فدائی افزود: مردم با مشارکت در اجرای فاصله گذاری اجتماعی به قطع زنجیره این ویروس کمک می کنند.

وی با بیان اینکه تصمیم ستاد ملی مقابله با شیوع کرونا بر تعطیلی بازار است و هیچ ابهامی در مصوبات وجود ندارد گفت: بر اساس آخرین مصوبه این ستاد، اصناف با ریسک کم به شرط آنکه وارد سامانه سلامت شده و اطلاعات لازم را در این سامانه وارد کنند، می توانند با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خودشان را ادامه دهند.

استاندار کرمان بیان داشت: بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا فعالیت اصناف در کرمان نیز اجرایی خواهد شد و تخطی از آن خلاف مصوبه و غیرقانونی است، اما برای خلوت شدن بازار سنتی کرمان تا 31 فروردین رسته های شغلی کیف و کفش، طلافروشی، پارچه فروشی و پوشاک در کل شهر تعطیل هستند.

وی ادامه داد: زمانی جمعیت در بازار زیاد شود امکان رعایت فاصله وجود ندارد و به راحتی شیوع ویروس را خواهیم داشت، بنابراین پیشنهاد دادیم که ورودی های بازار نیز کنترل شده و از ازدحام در بازار جلوگیری شود.

اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند

فدائی با اشاره به اجرای طرح فاصله گذاری هوشمند افزود: در این طرح قرار است واحدهای صنفی و تولیدی به صورت پله ای و با رعایت پروتکل های بهداشتی فعالیت خود را مجدد آغاز کنند و اصل بر رعایت پروتکل های بهداشتی است و به طور قطع بر اجرای پروتکل های اعلامی به تمام واحدهای دارای مجوز بازگشایی، نظارت جدی صورت خواهد گرفت.

اصناف تعطیل در طرح فاصله گذاری اجتماعی شامل بخشودگی عوارض می شوند

معاون مالی و مالی شهردار کرمان نیز از ارائه بسته تشویقی بخشودگی عوارض اصناف تعطیل در طرح فاصله گذاری اجتماعی، به شورای اسلامی شهر کرمان خبر داد.

رضا دادگرپور با تاکید بر اینکه شهرداری کرمان برای حمایت از اصنافی که به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و در راستای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، از ابتدای اسفندماه سال گذشته تعطیل بوده اند، بسته تشویقی پیشنهاد داده است، گفت: ارائه این بسته در کمیسیون بودجه شورای اسلامی شهر کرمان به تصویب رسیده و پس از تصویب نهایی در نشست عمومی شورا، قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: به غیر از 12 صنف ضروری که در طرح فاصله گذاری اجتماعی تعطیل نبودند، مابقی اصناف شامل این بسته تشویقی می شوند.

معاون مالی و مالی شهردار کرمان با بیان اینکه این اقدام با تایید اتاق اصناف اجرایی می شود، گفت: در این بسته پیشنهادی با تایید اتاق اصناف، عوارض سالانه اصناف به میزان تعطیلی که در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی داشته اند، کسر می شود.

برخی اصناف پرخطر باید تا 30 فروردین تعطیل باشند

رییس اتاق اصناف استان کرمان نیز گفت: اصناف و فروشگاه های کیف و کفش، پوشاک، طلا و نقره و فروشگاه های پارچه (بزازان) با هدف کاهش تجمع در بازار و سطح این شهر جزو مشاغل پرخطر تلقی شده و فعالیت آنان از امروز (دوشنبه) 25 فروردین ماه تا 30 فروردین ماه، در شهر کرمان ممنوع اعلام می شود.

یوسف جعفری افزود: این تصمیم در راستای اجرای مصوبات ستاد ملی مدیریت و پیشگیری بیماری کرونا و بر اساس مصوبات آخرین نشست ستاد استانی مقابله با کرونای کرمان برای ضرورت رعایت اجرای فاصله گذاری هوشمند گرفته شده است.

وی گفت: واحدهای صنفی متخلف در صورت بی توجهی و رعایت نکردن این مقررات، برای مدت یک ماه پلمب و پرونده آنان جهت رسیدگی به دادسرا ارسال می شود.

رییس اتاق اصناف استان کرمان افزود: امروز سلامت مردم در اولویت بخش تجارت کشور واقع شده است و این موضوع به تمام اصناف استان کرمان نیز اعلام شده تا در رابطه با رعایت پیش شرط ها و ضروریات آن، به واحدهای صنفی مرتبط تذکرات جدی داده شود.

وی بیان کرد: بازرسان سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف استان کرمان به صورت شبانه روزی شرایط سلامت کالاهای تولیدی و توزیعی را رصد و پایش می کنند و در صورت تخطی از ضوابط بهداشتی ابلاغی با واحدهای صنفی متخلف برخورد می شود.

جعفری ادامه داد: بر این اساس از اصناف و مراکز صنعتی خواسته شده تا با ثبت نام در سایت وزارت بهداشت و امضای تعهدنامه مجوز بازگشایی بگیرند در غیر این صورت فعالیت آنها غیرقانونی محسوب می شود.

هرچند اجرای طرح های ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا ممکن است به مزاج برخی افراد خوش نیاید و آسیب های مالی کوتاه مدت بر برخی مشاغل و اصناف وارد آورد اما آنچه روشن است دولت در اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی، به دنبال حفظ سلامت عمومی جامعه و راهی برای کاهش و قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا، با حداقل تبعات ناشی از آسیب به مشاغل و کسب و کارها است و تصمیمات این ستاد با حمایت عمومی تمامی اقشار جامعه می تواند تا حدی گسترده از مسائل و معضلات اصلی امروز کشور و استان کرمان بکاهد.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران کرونا و آشفتگی بازار کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا و آشفتگی بازار کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید