عفو بین الملل، گرفتار نژادپرستی

به گزارش ساعت شیک، خبرگزاری خبرنگاران- روزنامه گاردین نوشت، سازمان حقوق بشری عفو بین الملل که برای مبارزه با نژادپرستی تاسیس شده، گرفتار نژادپرستی است.

عفو بین الملل، گرفتار نژادپرستی

به گزارش خبرگزاری ساعت شیک، روزنامه گاردین نوشت، کارکنان سازمان عفو بین الملل می گویند در این نهاد حقوق بشری، رویکرد جهت گیرانه مقامات ارشد این سازمان علیه غیر سفیدپوستان رایج است و آنان کارکنان غیر سفیدپوست را با واژگانی همچون کاکا سیاه و یا دختر سیاه صدا می زنند.

به نوشته گاردین، شماری از مدیران سفیدپوست ارشد در سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، رفتاری نابهنجار علیه غیر سفیدپوستان دارند و از جمله برای تحقیر، دست به مو های سر شاغلان سیاه پوست می کشند.

گاردین نوشت، هشت نفر از کارکنان پیشین سازمان عفو بین الملل در انگلیس، تجارب نژادپرستان در این نهاد را توضیح داده و از مدیران ارشد نژادپرست این سازمان خواسته اند تا از کارشان کناره بگیرند.

عفو بین الملل به نقض حقوق بشر یاری می نماید

به نوشته گاردین، کاترین اودوکویا، یکی از کارکنان پیشین عفو بین الملل که نژادپرستی در این نهاد حقوق بشری را افشا نموده است، گفت: ما با انگیزه فعالیت علیه نقض حقوق بشر به عفو بین الملل پیوستیم، اما فهمیدیم که این سازمان، به دائمی شدن نقض حقوق بشر یاری می نماید و به همین علت، سرخورده شدیم.

نماینده سازمان عفو بین الملل نیز در واکنش به این انتقادها، عذرخواهی نموده و پذیرفته که برای برطرف نژادپرستی در این نهاد، اقدام لازم را صورت نداده است.

اقدام پلیس های سفیدپوست آمریکایی در کشتن جورج فلوید سیاهپوست، خشم مخالفان نژادپرستی در انگلیس را نیز موجب شد و در یک سال اخیر، حضور گسترده قشر های گوناگون حامیان کرامت انسانی در تظاهرات، به ویژه سیاهپوستان، مسلمانان و آسیایی تبار ها کاملا آشکار است.

جورج فلوید سیاه پوست 46 ساله آمریکایی بود که در 5 خرداد ماه سال گذشته، پس از آنکه یکی از افسران پلیس شهر مینیاپولیس از ایالت مینه سوتا در آمریکا، زانوی خود را حدود 9 دقیقه بر روی گردن وی گذاشت، جان باخت. رهگذرانی که در حال عبور بودند این اقدام پلیس را با دوربین تلفن همراه ضبط و در شبکه های اجتماعی به صورت گسترده منتشر کردند که در دادگاه رسیدگی به این موضوع که این روز ها در آمریکا برگزار می گردد، مورد استناد قرار می گیرد.

از آن موقع تظاهرات فراوانی در شهر های دنیا، علیه نژادپرستی نهادینه شده در کشور های غربی، به ویژه آمریکا و انگلیس شروع شده است و در پی این تظاهرات، سازمان عفو بین الملل نیز ناچار شد درباره نژادپرستی در این نهاد، آنالیز کند که نتیجه آن، اکنون منتشر می گردد.

رد شکایت کارکنان سیاه پوست در عفو بین الملل

به نوشته گاردین، در حالی که عفو بین الملل، در زمان اوج گرفته تظاهرات جنبش جان سیاهان اهمیت دارد، از این تظاهرات حمایت و در بیانیه ای، نژادپرستی در دولت ها و سازمان های غربی را محکوم کرد، اما هرگاه که کارکنان سیاه پوست در عفو بین الملل، از رفتار و گفتار نژادپرستانه مدیران ارشد سفیدپوست انتقاد می نمایند، با القابی همچون زیادی حساس بودن، شکایت ها رد می گردد.

به نوشته گاردین، از دیگر موارد نژادپرستی در سازمان حقوق بشری عفو بین الملل، پرس و جوی بی دلیل و مداوم از کارکنان سیاه پست، بی توجهی به حساسیت اجرای وظایف و شعائر دینی کارکنان، اختیار نداشتن کارکنان غیر سفیدپوست و موثر نبودن این کارکنان در طرح های این نهاد حقوق بشری است.

منبع: خبرگزاری آریا

به "عفو بین الملل، گرفتار نژادپرستی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عفو بین الملل، گرفتار نژادپرستی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید