8اشتباه رایج درباره مغز

به گزارش ساعت شیک، 1ـ مردان از زنان باهوش ترند چون وزن مغزشان 10درصد بیشتر است ! با این حساب فیل ها از آدم ها خیلی باهوش ترند چون وزن مغزشان 5برابر است واقعیت این است که داشتن مغز عظیم تر به معنای باهوش تر بودن نیست مقایسه وزن مغز در گونه های مختلف جانوران نشان می دهد که هر که وزنش بیش، مغزش بیشتر.یعنی طبیعی است که عضلات نیرومند یک فیل، در مقایسه با عضلات یک گربه، باید تحت کنترل مغز عظیم تری باشد، به همین علت است که فیل 6هزارگرم مغز دارد و گربه ،30گرم.

8اشتباه رایج درباره مغز

8اشتباه رایج درباره مغز

1ـ مردان از زنان باهوش ترند چون وزن مغزشان 10درصد بیشتر است ! با این حساب فیل ها از آدم ها خیلی باهوش ترند چون وزن مغزشان 5برابر است واقعیت این است که داشتن مغز عظیم تر به معنای باهوش تر بودن نیست مقایسه وزن مغز در گونه های مختلف جانوران نشان می دهد که هر که وزنش بیش، مغزش بیشتر.یعنی طبیعی است که عضلات نیرومند یک فیل، در مقایسه با عضلات یک گربه، باید تحت کنترل مغز عظیم تری باشد، به همین علت است که فیل 6هزارگرم مغز دارد و گربه ،30گرم.

2ـ عملکرد کامپیوتر مثل مغز است، چه فرقی می نماید ؟

خیلی فرق دارد! شاید بگویید اصلاً کامپیوترهای اولیه را با الگوگیری از عملکرد مغز ساخته اند ولی نورولوژیست ها در پاسخ به شما می گویند اگر قدرت تمام کامپیوترهای جهان را با هم جمع کنید، باز هم قدرتش به مغز آدمیزاد نمی رسد، یعنی ساختار مغز ما آن قدر پیچیده است که تشبیه اش به کامپیوتر، لااقل عصب شناسان را به خنده می اندازد .

3ـ وقتی می خوابیم، مغزمان استراحت می نماید؟

نه !یکی از تفاوت های شاخص مغز و کامپیوتر ، همین است اگر کامپیوتر را خاموش کنیم، دست از کار می کشد ولی مغز ما خاموش شدنی نیست. حتی وقتی که خوابیم و استراحت می کنیم، مغز ما روشن است و کار می نماید این را نوار مغزی (الکتروآنسفالوگرافی)به وضوح نشان می دهد .

4ـ انیشتین با آن همه نبوغ، فقط از 10درصد مغزش استفاده نموده !

این هم از آن حرف هایی است که باید بشنوید و باور نکنید، می گویند : این آتش را ویلیام جیمز با نوشتن کتاب ظرفیت های انسانی در سال 1908روشن کرد و پس از او، تحقیقات کارل شلی در سال 1930این تئوری را توسعه داد ولی طب به ما می گوید که حتی تخریب بخش کوچکی از مغز(مثلاً در جریان سکته مغزی) با عوارض مشهودی همراه است . ضمن این که اگر 90درصد مغز برای مدتی طولانی کم کار یا بیکار باشد ، احتمالاً آن 10 درصد به جامانده هم به مرور از بین می رود و به قول پزشکان، دژنره می گردد. تازه مگر 10درصد مغز ما چقدر می گردد ؟

چیزی حدود 140گرم یعنی مقدار مغز یک گوسفند! پس بشنوید و باور نکنید .

5ـ تمام آسیب های مغزی غیر قابل برگشت هستند؟

خیر!خیلی از آسیب های مغزی برگشت پذیرند. البته تا 20سال پیش تصور می شد مغز توان بازسازی سلول های از دست رفته را ندارد اما اکنون، محققان عقیده دیگری دارند و بسیاری از آسیب های مغزی را برگشت پذیر می دانند.

6ـ شنیدن موسیقی، مغز ما را تقویت می نماید؟

شاید حال مان را بهتر کند ولی مغزمان را نه. تأثیر مثبت موسیقی برحافظه، امروزه فاقد اعتبار است. البته ثابت شده که نواختن یک ساز می تواند به بهبود عملکرد مغزی یاری کند، ولی شنیدن موسیقی چنین تأثیری ندارد .

7ـ چپ دست ها فقط از نیمکره راست مغزشان استفاده می نمایند؟

نه!چپ دست ها از نیکره چپ مغزشان هم استفاده می نمایند ولی نیمکره راست شان غالب است با این حال، اگر به هر علتی (مثلاً در پی یک سکته مغزی)نیمکره راست مغزشان آسیب ببیند، نیمکره چپ شان می تواند به مرور همان کارها را با کیفیت پایین تری انجام دهد، همان طور که برخی چپ دست ها می توانند تمرین نمایند و کم کم راست دست شوند (یابرعکس).

8ـ با افزایش سن، مغز تحلیل می رود و هیچ کاری نمی گردد کرد!

این طورها هم نیست پزشکان برای فعال نگه داشتن مغزمان در دوران سالمندی، توصیه های ساده ای دارند: ورزش (حتی در حد یک پیاده روی روزانه)تغذیه سالم(مخصوصاً مصرف میوه ها و سبزی های تازه ، حبوبات و ماهی)،خواب کافی، نرمش های فکری مثل حل جدول، بازی شطرنج و مخصوصاً مطالعه کتاب و خواندن روزنامه و مجله و ...

منبع:هفته نامه جوانان شماره 2104

منبع: راسخون

به "8اشتباه رایج درباره مغز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8اشتباه رایج درباره مغز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید