در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

به گزارش ساعت شیک، آسانسور یک وسیله حمل و نقل عمودی می باشد می باشد که کاربرد مهمی در آپارتمان دارد و افراد را در طبقات مختلف ساختمان جابجا می نماید . ساکنین آپارتمان هایی که فاقد آسانسور هستند در هنگام رفت و آمد در طبقات ساختمان دچار زحمت و مسائل فراوان می شوند . با توجه به اهمیت آسانسور در ساختمان و لزوم وجود آن ، می طلبد تا این وسیله به طور مرتب مورد بازرسی قرار بگیرد تا نواقص آن شناسایی شود تا از بروز اشکالات جدی تر جلوگیری شود . آسانسور برای اینکه بتواند بدون هیچ مسئله ای به فعالیت خود ادامه دهد باید یکسری از استانداردها را در خصوص آن رعایت کرد . استاندارد سازی آسانسور از چند سال پیش به این طرف در ساختمان ها اجباری شده است . در این مقاله به موضوع حوادث آسانسور می پردازیم تا بدانیم در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است ؟

در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟

حادثه در آسانسور

حادثه در آسانسور یکی از خطرات آپارتمان نشینی محسوب می شود. گاهی قفل شدن آسانسور بین طبقات، قفل شدن درب آسانسور یا سقوط آن در بسیاری موارد حادثه ساز است. یکی از چیزهایی که موجب ترس همگان است سقوط آسانسور می باشد. از آنجایی که آسانسور به وسیله تسمه یا زنجیرهایی به یک بالابر وصل است و با زدن دکمه موجب حرکت آن به پایین و بالا می شود این اتفاق ممکن است بیوفتد که تسمه یا نگه دارنده اتاقک آسانسور بریده شود و اتاقک سقوط کند. وزن زیاد آسانسور و ارتفاع آن بر مقدار خسارت وارد شده بر اشخاصی که در آن هستند تاثیر دارد. مثلا آسانسور سنگین با شدت بیشتری سقوط خواهد نمود و ارتفاع آن تا طبقه اول بر شدت آن می افزاید. باید به این نکته توجه کرد که سقوط آسانسور قابل پیشگیری است. این خطر که جانی محسوب می شود با یک بازرسی مستمر و درست قابل پیشگیری است. در ادامه شما می توانید با مسئولیت ها و نکات لازم باری جلوگیری از خطرات آسانسور آشنا شوید.

در یک آپارتمان مسئولیت رسیدگی در قبال آسانسور بر عهده کیست ؟

رعایت اصول ایمنی و استاندارد آسانسور در یک مجتمع مسکونی امری اجباری است . از سال 1382 به این طرف استاندارد آسانسور در ساختمان ها اجباری شد و هریک از مالکین و مدیران مجتمع برای اینکه بتوانند استفاده از آسانسور را در اختیار ساکنین قرار دهند حتماً باید قبل از آن تائیدیه استاندارد آسانسور را از مراجع مربوطه دریافت نمایند . در زمینه ایمنی و محافظت از ساکنین در مقابل خطرات آسانسور غیر ایمن ، سازمان استاندارد ملی با همکاری مستقیم با شهرداری های استان ها ، مالکین ساختمان ها را ملزم نموده اند تا برای دریافت انتها کار حتماً تائیدیه ایمنی آسانسور را دریافت نمایند . بدین ترتیب مالکین و مدیران یک مجتمع آپارتمانی حتماً باید اقدامات لازم برای استاندارد سازی آسانسور را انجام دهند .

مدت اعتبار تائیدیه استاندارد آسانسور چقدر است ؟

مدیران و مالکان ساختمان بر اساس مقررات ملی ساختمان ، مکلفند تا با توجه به نوع مدل آسانسور هر چند وقت یکبار نسبت به سرویس آسانسور اقدام نمایند . معمولا سرویس آسانسور بصورت ماهانه انجام می شود . هدف از انجام سرویس های ماهانه این است که اشکالات جزئی شناسایی شود و برای جلوگیری از خسارت های بیشتر و بروز حوادث خطرناک تر این سرویس ها بصورت مرتبت انجام شود . سرویس های ماهانه باید به وسیله کارشناسان و نصابان مجاز صورت گیرد . گواهی تائیدیه ای که از جانب سازمان ملی استاندارد صدور می شود به شرط اینکه سرویس های ماهانه به وسیله کارشناسان مجاز صورت گرفته باشد بصورت سالانه تمدید می شود .

مسئولیت بروز حوادث در آسانسور بر عهده کیست ؟

در بعضی مواقع در آپارتمان ها ، سیستم آسانسور دچار حادثه می شود و به تاسیسات آسانسور و افراد داخل آن آسیب هایی وارد میکند . اگر مدیر ساختمان نسبت به رسیدگی و سرویس آسانسور سهل انگاری کند و در موقع مناسب به کارشناسان اطلاع ندهد و آسانسور مدت ها بدون سرویس به فعالیت خودش ادامه دهد ، باعث می شود تا حادثه ای در آسانسور اتفاق بیفتد و افراد ساکن در آسانسور را غافلگیر کند و باعث آسیب رسیدن به آنها شود . مدیر ساختمان در این مورد مقصر شناخته می شود .

در موارد دیگر مدیران و مسئولان آپارتمان وظایف خود را به خوبی و در موقع مناسب انجام می دهند ولی شرکت ها و تکنسین های فنی آسانسور در انجام وظایف خود کوتاهی می نمایند و موارد ایمنی را در خصوص سرویس آسانسور اعمال نمی نمایند که همین عامل دلیلی می شود بر بروز حوادث خطرناک تر . همواره در موقع خرید آسانسور باید دقت لازم صورت گیرد و از برترین و معتبرترین شرکت های سازنده خریداری شود . پارامتر های ایمنی باید در هنگام خرید در نظر گرفته شود تا برترین و مناسب ترین آسانسور انتخاب شود . اگر شرکت سازنده آسانسور از مواد و قطعات بی کیفیت در موقع ساخت سیستم آسانسور استفاده کند در مواقعی که این سیستم بی کیفیت منجر به حوادث جانی و اقتصادی شود ، شرکت سازنده مسئول است و باید جوابگو باشد .

در خصوص آخر افرادی که از آسانسور استفاده می نمایند ، مسئول حوادثی که برایشان اتفاق می افتد خواهند بود . این گونه افراد با وجود اطلاع از خرابی آسانسور از ان استفاده می نمایند و به تذکرات ایمنی توجهی نمی نمایند که همین عامل دلیلی می شود تا برای آسانسور حادثه ای رخ دهد و افراد داخل آن نیز دچار آسیب شوند .

اقدامات لازم برای استاندارد سازی آسانسور چیست ؟

در یک مجتمع مسکونی وظیفه مدیر است تا به استاندارد سازی آسانسور توجه داشته باشد و در موقع مناسب و طبق برنامه از کارشناسان مربوط به این حوزه بخواهد تا اقدامات مناسب در جهت ایمنی آسانسور را انجام دهند .

بعلاوه مدیر یا مدیران وظیفه دارند تا در راستای تامین هزینه های استاندارد سازی آسانسور ، بودجه مناسبی را برای آن اختصاص دهند . مدیر ساختمان باید از یک شرکت معتبر آسانسور را خریداری کند و در هنگام سرویس و نگهداری آن از کارشناسان مجرب که دارای صلاحیت فنی می باشند یاری بگیرند . بطور سالانه نیز از شرکت های معتبر بخواهد تا از آسانسور مجتمع تماشا نمایند و نسبت به ایمنی و استاندارد سازی آن اقدامات لازم را انجام دهند . بعد از استاندارد سازی باید آسانسور را بیمه نماید .

هزینه تعمیر آسانسور بر عهده مالک است یا مستاجر؟

قانون استفاده از آسانسور در آپارتمان

آیا هزینه تعمیر و شارژ آسانسور مربوط به ساکنین طبقه همکف هم می شود؟

سرویس و نگهداری آسانسور شامل چه مواردی است؟

منبع: هومتیک

به "در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در صورت بروز حادثه در آسانسور چه کسی مسئول است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید