رونق صنعت بازی در گرو حمایت زیرساختی

به گزارش ساعت شیک، به تازگی علی بهادری جهرمی سخنگوی دولت از شتاب گرفتن رشد فراوری بازی های رایانه ای ساخت ایرانی در کشور اطلاع داد و اظهار داشت که قرار است سرمایه گذاری گسترده تر در فراوری بازی های داخلی از منبع مالیات 10درصدی بر بازی های خارجی صورت بگیرد و این اولین قدم حمایتی دولت در بودجه 1401 است.

رونق صنعت بازی در گرو حمایت زیرساختی

روزنامه ایران، کارشناسان حوزه گیم درباره این اقدام دولت سیزدهم به ایران می گویند.

دریافت اقتصادیات هوشمندانه

عماد رحمانی بازیساز معتقد است حمایت به هر شکلی از صنعت گیم اتفاق خوب و درستی است چون این صنعت برای ادامه فعالیتش، به تأمین اقتصادی و سرمایه احتیاج دارد.

رحمانی به ایران گفت: یک تیم بازیسازی حداقل 10 تا 15 نفر نیروی انسانی تحصیلکرده دارد و فراوری محصول در بازار کنسول یا پی سی و رساندن آن به بازار بین المللی به هزینه های سنگین اقتصادی حداقل برای یک بازه زمانی 20 ماهه فراوری احتیاج دارد که تنها با حمایت محقق می گردد.

وی اضافه نمود: امیدوارم این اقدام دولت عملی گردد و سیستم های نظارتی درست برای عملی کردن این برنامه تشکیل یابد تا بتوانند بسیار شفاف و عادلانه بین تیم ها و شرکت ها و تیم های شایسته بازیسازی تقسیم نمایند.

این کارشناس بازیسازی با اشاره به اینکه صنعت گیم قبل از هر اقدامی به فراوری محصول خوب داخلی احتیاج دارد، گفت: مسئله ای که در دولت های قبلی در صنعت گیم وجود داشت این بود که هیچ وقت به فکر فراوری بازی های خوب و با کیفیت داخلی نبودند، از این رو محصولات خوبی هم در حوزه گیم فراوری نشده اما اکنون محصولات خوبی مانند مختار، بیستون، سفیر و... فراوریه شده و بازار خوبی از بازی های داخلی شکل گرفته است.

به اعتقاد رحمانی اگر عایدی حاصل از اقتصادیات بازی های خارجی صرف فراوری محصول خوب و با کیفیت گردد، اتفاق های بی نظیری در حوزه گیم ایرانی خواهد افتاد اما اگر این پول صرف جشنواره ها و... گردد، هیچ اتفاق مثبتی در حوزه فراوریات داخلی گیم در کشور روی نخواهد داد.

وی با تأکید بر اینکه گرفتن اقتصادیات از بازی های خارجی هم باید هوشمندانه انجام گردد، گفت: این اقدام نباید به مخاطب ضربه بزند، به هرحال کاربران زیادی مخاطبان محصولات خارجی هستند و هر اقدام نادرستی موجب نارضایتی آنها می گردد. از سوی دیگر تا وقتی محصولات خوب و باکیفیت داخلی فراوری نگردد، نباید محصول خارجی را گران کرد و اجرای هر اقدامی منجر به شکست می گردد.

حمایت از فراوری داخل

حسن مهدی اصل دیگر بازیساز نیز اعتقاد دارد دولت سیزدهم نباید بدون کار کارشناسی یکدفعه برای حمایت از یک کسب و کار ورود کند، چون تجربه دولت های قبلی نشان داده وقتی دولتی بدون مقدمه و بدون انجام کار کارشناسی از کسب و کاری حمایت می نماید، تنها به خراب شدن بازار می انجامد.

مهدی اصل به ایران گفت: گرفتن عوارض و اقتصادیات همواره برای دولت ها راحت ترین راه است، چون فکر می نمایند می توان با این دسته از اقدام ها مسائل را درست کرد درحالی که اگر زیست بوم را دستکاری نمایند بازاری نخواهد ماند تا برای آن محصولات هم فراوری کرد.

وی با تأکید بر اینکه باید از فراوری محصول خوب حمایت گردد، اضافه نمود: باید مسائل راستا فراوری بازی های داخلی را حل کرد چون فراوریات داخلی افزایش نیافته اند و صنعت گیم با مسائل جدی در زمینه فراوری بازی ها روبرو است. از سوی دیگر به علت مهاجرت با کمبود نیروی انسانی متخصص بازیسازی روبرو هستیم، ازاین رو باید ابتدا این دسته از مسائل حل گردد، سپس به سراغ دریافت اقتصادیات از بازی های خارجی رفت.

مهدی اصل در ادامه گفت: وقتی بازی خارجی مشمول اقتصادیات گردد، عملاً هزینه این اقدام را کاربر پرداخت می نماید و با گران شدن بازی ها، عملاً مخاطب این حوزه کمتر می گردد و کاربران بیشتر به سمت بازی های خارجی بدون مجوز حرکت می نمایند.

به گفته وی، اکنون به علت وجود بازی های خارجی، بازار داخلی هم شکل گرفته و بازیسازان داخلی در بازار ایجاد شده فعالیت های گسترده ای دارند، از این رو بهتر است تا برطرف مسائل فراوری محصولات باکیفیت داخلی اجرای این مصوبه را به تأخیر بیندازند.

این کارشناس بازیسازی با تأکید بر اینکه حمایت نباید به صورت پرداخت پول به بازیساز باشد، اضافه نمود: بهتر است در بخش زیرساختی از صنعت گیم حمایت صورت بگیرد تا بازار توسعه یابد. حمایت از توسعه فعالیت های بین المللی و فروش خارجی محصولات داخلی می تواند یکی دیگر از راه های حمایتی باشد، تجربه دولت های پیشین نشان داده هیچ بازیسازی با پول مستقیم دولتی نمی تواند پیشرفت کند، بلکه تنبل می گردد و همواره محتاج این دسته از بودجه ها خواهد بود.

به اعتقاد مهدی اصل با حمایت زیرساختی، یک بازار بزرگ برای فعالیت بازیسازان محصولات داخلی شکل می گیرد و برترین هدیه برای هر بازیسازی این است که بتواند از بازار بکر عایدی بیشتری کسب کند.

به گفته وی تجربه در سه دولت پیشین نشان می دهد که معمولاً دریافت اقتصادیات و... هیچ وقت به بازیساز و حتی بنیاد ملی بازی ها نمی رسد چون این بودجه به خزانه دولت واریز می گردد، بنابراین صرف دغدغه ها و اولویت های کشور می گردد.

این کارشناس بازیسازی از مسئولان دولت سیزدهم خواست قبل از اجرای این اقدام با فعالان این حوزه مشورت نمایند تا تصمیم های بهتری گرفته و نتیجه خوبی برای این صنعت پولساز داشته باشد و باعث رشد اقتصاد کشور گردد.

ایمان گلکار دیگر بازیساز نیز معتقد است حمایت از محصولات داخلی گیم اقدام مثبتی است و می تواند به فراوری محصولات بازی های رایانه ای داخلی که صنعت بسیار پولسازی است، یاری کند.

گلکار با بیان اینکه چگونگی اجرای این طرح حمایتی بسیار مهمتر است، به ایران گفت: هرگونه اقدامی که ارتباط بازیسازان خارجی و داخلی را محدود کند، صدمات جبران ناپذیری به صنعت بازیسازی ایران وارد خواهد نمود.

وی اضافه نمود: این اقدام علاوه بر کمتر شدن ارتباط بازیسازان داخلی و خارجی، شرایط فروشگاه های ایرانی و خارجی را نیز نابرابر می نماید و بازیکن ها را به سمت مارکت های خارجی سوق می دهد از این رو به نظر نمی رسد بتوان آینده خوبی برای بازیسازان داخلی ترسیم کرد.

گلکار هم اعتقاد دارد قبل از هر اقدامی و دریافت اقتصادیات از بازی های خارجی ابتدا باید دغدغه های صنعت گیم داخلی را با تأمین نیروی انسانی متخصص، ایجاد رشته تخصصی بازیسازی در دانشگاه ها و تأمین بودجه تربیت نیروهای متخصص در ارگان های مربوطه مثل بنیاد ملی بازی های رایانه ای و... حل نمایند، سپس برای دریافت اقتصادیات از بازی های خارجی اقدام گردد.

-

منبع: ایران آنلاین

به "رونق صنعت بازی در گرو حمایت زیرساختی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق صنعت بازی در گرو حمایت زیرساختی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید