اشکودا کوشاک زیر ذره بین ، کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

به گزارش ساعت شیک، اشکودا کوشاک (Kushaq) محصول جدیدی است به تازگی رونمایی شد و قرار است به وسیله یک شرکت خصوصی به بازار ایران عرضه گردد. محصولی که اختصاصی بازار هند است و با قیمتی دربازه 14 تا 24 هزار دلار به فروش می رسد. دقیقاً هم قیمت محصولات داخلی در بازار خودرو ایران. ولی کوشاک چقدر بهتر از محصولات داخلی ما است؟

اشکودا کوشاک زیر ذره بین ، کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران

اشکودا کوشاک / رونمایی در هایپرکار

اشکودا کوشاک به وسیله شرکت پارس ساتر هوشمند از شرکت های برند ایران روور قرار است به صورت وارداتی به بازار ایران عرضه گردد.

این خودرو یک محصول نسبتا مقرون به صرفه در بازار هند است که برای کشوری با سرعت رشد عجیب همانند هند، برای بخش مهمی از قشر میانه این کشور در دسترس است.

کشوری که در ده سال اخیر از دهمین اقتصاد بزرگ جهان به جایگاه پنجم صعود کرد و عایدی سرانه آن شش برابر شده است. بعلاوه هند توانست در این ده سال 480 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کند.

معرفی

Škoda Kushaq یک کراس اوور ساب کامپکت (سگمنت B) است و از سال 2021 به وسیله شرکت اشکودا اتو در هند فراوری می گردد. اشکودا کوشاک بر روی پلتفرم MQB A0 IN گروه فولکس واگن طراحی شد که مخصوص بازار هند است و ارتباط نزدیکی با فولکس واگن تایگون دارد. تایگون نیز مدل اختصاصی برای بازار هند برپایه T-Cross (اختصاصی بازار اروپا) است.

این خودرو در فوریه 2020 به صورت کانسپت معرفی و مدل فراوریی در 18 مارس 2021 به عنوان اولین محصول از پروژه هند 2.0 شرکت خودروسازی Škoda Auto Volkswagen هند به بازار آمد. اشکودا فولکس واگن هند 95 درصد قطعات محصولات بر پایه پلتفرم MQB A0 IN را در هند فراوری می نماید.

اشکودا کوشاک / رونمایی در هایپرکار

نام کوشاک از کلمه کوشک با ریشه سانسکریت کوشاق یا کوشاک که به معنای شاه یا امپراتور است، انتخاب شده است.

طراحی

طراحی بدنه اشکودا کوشاک ساده ولی متناسب به نظر می رسد. جلوپنجره ای که امضای اشکودا را دارد و خطوط ساده کناری که بلاتکلیف نبوده و معقول و زیبا هستند.

چراغ های جلو از ترند روز پیروی می نماید و به صورت دو تکه به یاری فناوری LED طراحی شده است. چراغ های عقب نیز به گفته اشکودا با الهام از صنعت شیشه سازی جمهوری چک (مهد تولد شرکت اشکودا) طراحی و اجرا شده است.

اشکودا کوشاک / نمای پشت خودرو

در داخل خودرو با یک طراحی مینیمال اما مجذوب کننده طرف هستیم. استفاده از رنگ نقره ای طوسی مات و طرح دانه دانه در نمای داشبورد مناسب به نظر می رسد. البته مشکی پیانویی هم به جای رنگ نقره ای طوسی مات قابل انتخاب است.

مانیتور در بالاترین نقطه واقع شده است و دید خوبی ارائه می دهد. جایگاه پنل تهویه و سایر کلیدهای کنترلی نیز مناسب ارزیابی می گردد و دسترسی راحتی دارد.

کیفت متریال اما از خودروهای چینی بهتر است و حس کوشش برای لوکس سازی به هر نحوی که در خودروهای درجه دو چینی وجود دارد را منتقل نمی نماید.

اشکودا کوشاک / نمای داخل خودرو

پیشرانه

کوشاک در هند در چهار تیب با دو موتور بنزینی و سه گیربکس دستی و اتوماتیک در دسترس است. مدل پایه یک موتور 1.0 لیتری سه سیلندر TSI تزریق مستقیم سوخت با قدرت 115 اسب بخار (85 کیلووات) و گشتاور 178 نیوتون متر است که به یاری یک گیربکس 6 سرعته دستی قدرت را به چرخ های جلو می رساند. همین موتور در تیپ دوم قابلیت سفارش گذاری با یک گیربکس اتوماتیک 6 سرعته را دارد.

تیپ سوم کوشاک اما مجهز به یک موتور 1.5 لیتری چهار سیلندر TSI تزریق مستقیم سوخت با قدرت 148 اسب بخار و 250 نیوتون متر گشتاور است که با یک گیربکس 6 سرعته دستی عرضه می گردد.

اما تیپ چهارم جزو برترین گزینه ها در کلاس خود است. اتصال همان موتور 1.5 لیتری اینبار با یک گیربکس اتوماتیک 7 سرعته دوکلاچه خشک که دارای تکنولوژی فولکس واگن است، رخ داده و ترکیب مناسبی را ساخته است.

البته محصول رونمایی شده برای ورود به ایران تیپ دوم بود که دارای موتور 1 لیتری سه سلیندر با گیربکس اتوماتیک 6 سرعته است.

اشکودا کوشاک / موتور یک لیتری سه سیلندر TSI با تزریق مستقیم سوخت

آپشن های رفاهی

اشکودا کوشاک در چهار تریم Active، Onyx، Ambition و Style در بازار هند در دسترس است. این تریم ها برای هر هر دو تیپ گیربکس دستی قابل انتخاب هستند.

اما تیپ های گیربکس اتوماتیک تنها در دو تریم Ambition و Style قابل سفارش گذاری است. Active تریم پایه است و امکاناتی همانند رینگ 16 اینچی، دستگیره درب همرنگ بدنه، روف رک، سیستم استارت استاپ، پکیج آفرود خفیف، ایموبلایزر با کد شناور، زیر آنجی قابل تنظیم، مانیتور 7 اینچی و 6 اسپیکر، کامپیوتر سفری و کروز کنترل را تنها برای ارائه دارد.

در نسخه فول که استایل محسوب می گردد، خود به دو زیر ترم سانروف دار و بدون سانروف تفسیم شده است. در نسخه سانروف دار که فول ترین حالت است، امکاناتی همانند رینگ 17 اینچی، دستگیره های هم رنگ بدنه با نوار کرومی، روف رک دیفیوزر و ورودی هوای کرومی، آینه دید عقب ضد تابش نور، برف پاک کن اتوماتیک و سنسور باران، دزدگیر ضدسرقت، کی لس استاتر، صندلی های ردیف عقب تاشو با زیر آرنجی، صندلی های چرمی با سوراخ های ریز جهت تهویه، پدال شیفتر (تنها در مدل اتوماتیک)، مانیتور 8 اینجی با اپل کارپلی و اندروید اتو به همراه نرم افزار اشکودا کانکت، پنل لمسی تهویه اتوماتیک و دریچه ردیف عقب، پاور ویندوز و کلید اتوماتیک شیشه راننده، سنسور و دوربین دنده عقب، دو عدد سوکت USB-C، شارژر بی سیم و آنتن کوسه ای اشاره نمود.

تیپ محصول رونمایی شده، نیمه فول است که Ambition نام دارد و بعضی امکانات همانند سانروف و کی لس استاتر را ندارد.

آپشن های ایمنی

اشکودا کوشاک دارای تجهیزات ایمنی استاندارد دو کیسه هوای جلو، ترمزهای ضد قفل، سیستم کنترل الکترونیکی پایداری (ESC)، ترمز یاریی، EDS (Electronic Differential Lock System) یا قفل الکترونیکی دیفرانسیل، ساختار فولادی با استحکام بالا، کمربند ایمنی جلو و عقب چند نقطه ای و پیش کشنده، پشت سری های صندلی قابل تنظیم برای همه سرنشینان و سیستم Multi-collision Brake یا ترمز چند برخورد است. سیستم Multi-collision Brake در صورت تصادف، آغاز به ترمزگیری می نماید تا از حرکت کنترل نشده بیشتر خودرو جلوگیری کند و در نتیجه احتمال برخوردهای بعدی را کاهش دهد.

کوشاک در تریم فول علاوه بر موارد استاندارد ایمنی، به کیسه هوای جانبی و پرده ای، سیستم یاری آغاز به حرکت در سربالایی و نمایشگر فشار باد تایر مجهز است.

در ابتدای عرضه به بازار، کیسه هوای جانبی و پرده ای و نمایشگر فشار باد تایر در مدل های مجهز به گیربکس اتوماتیک در دسترس نبود، اما بعد از مدت کوتاهی اصلاح و در دسترس نهاده شد.

اشکودا کوشاک / رودری درب عقب

تست تصادف

در اکتبر 2022 کوشاک به هزینه فولکس واگن در گلوبال انکپ (Global NCAP) مورد تست تصادف نهاده شد. گلوبال انکپ مخفف برنامه ارزیابی خودروهای نو جهانی است.

تست کوشاک بر اساس تست تصادف فولکس واگن تایگون انجام شد و پنج ستاره برای محافظت از سرنشینان بزرگسال و کودک کسب کرد.

فولکس واگن تایگون تحت پروتکل های نو ارزیابی گلوبال انکپ، در تست برخورد از جلو، حفاظت از تمام نواحی بدن به جز درشت نی سمت چپ راننده خوب یا قابل قبول ارزیابی شد.

تایگون در تست حفاظت از قفسه سینه سرنشین جلو و حفاظت از شکم راننده در هنگام برخورد به ستون کناری هم قابل قبول بود. بعلاوه اشکودا کوشاک یا همان فولکس واگن تایگون توانست حداقل الزامات مقررات اروپایی را برای کنترل پایداری الکترونیکی و حفاظت از عابر پیاده پاس کند.

اشکودا کوشاک / نتیجه تست تصادف در گلوبال انکپ

قیمت

اشکودا کوشاک در بازار هند با قیمت پایه 1 میلیون 190 هراز روپیه عرضه می گردد و در نسخه فول قیمت به 1 میلیون 990 هراز روپیه می رسد.

با قیمت روپیه 600 تومانی امروز 17 مرداد ماه، اشکودا از 740 میلیون تومان تا نزدیک به 1 میلیارد 200 میلیون تومان در هند قیمت دارد. این قیمت معادل بهایی است که خریداران در بازار ایران باید برای خرید خودرویی همانند MVM X22 Pro اتوماتیک بپردازند.

MVM X22 Pro اتوماتیک خودرویی با پلتفرم بسیار قدیمی است که نتایج تست تصادف آن هم معین نیست. این خودرو با یک گیربکس CVT و موتور سه سیلندر ضعیف تر از کوشاک به بازار عرضه می گردد و متریال بی کیفیتی دارد. ضمن اینکه قطعات یدکی آن هم بسیار گران قیمت است.

محصولات اشکودا برای بازار خودرو ایران رونمایی شدند / 5 خودرو نو اشکودا

جتا VS7 ماموت خودرو در یک قدمی بازار / آنالیز اشکودا کودیاک چینی

جتا VA3 رقیب مستقیم تارا و شاهین / آنالیز تخصصی اشکودا Rapid چینی

قیمت اشکودا فابیا 2023 براساس قوانین نو مالیاتی در ترکیه

منبع: بیت ران

به "اشکودا کوشاک زیر ذره بین ، کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشکودا کوشاک زیر ذره بین ، کراس اوور اروپایی ایمن و باکیفیت در بازار خودرو ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید