چرا گوشی های قدیمی نوکیا مرگ ندارند؟

به گزارش ساعت شیک، اقتصاد آنلاین نوشت: گوشی های هوشمند امروزی می توانند کارهای زیادی را انجام دهند، اما با این اوصاف مردم همچنان به خرید گوشی های ساده می پردازند. به نظر شما دلایل انجام این کار کدامند؟ با آی تی رسان همراه باشید تا پاسخ این پرسش را پیدا کنیم.

چرا گوشی های قدیمی نوکیا مرگ ندارند؟

امروزه گوشی های هوشمند می توانند بازی های سه بعدی با گرافیک بالا را اجرا نموده، به اطلاعات گوناگون دسترسی پیدا نمایند و حتی تصاویر نزدیک به دوربین های DSLR را نیز به ثبت برسانند. البته موارد ذکر شده، در حال حاضر به امری بدیهی تبدیل شده اند. گوشی های ساده شرکت نوکیا که سال ها پیش طراحی شده اند، هنوز هم فراوری شده و مورد استفاده قرار می گیرند. اما سؤال اینجاست که دلایل خرید این دستگاه ها مخصوصا در سالی همانند 2020 چه بوده و چرا مردم چنین کاری را انجام می دهند؟

تاریخچه ای مختصر از گوشی های ساده

در دهه 1990 و 2000 میلادی، صنعت موبایل به دو جبهه تقسیم شده بود: گوشی ها و سایرین. جبهه اولی قرار بود که مردم را شادمان کند، اما در این امر چندان پیروز نبود. گوشی های اولیه می توانستند به برقراری تماس و ارسال پیغامک بپردازند. در این زمینه می توان به دستگاه های نمادینی همانند نوکیا 3310 و موتورولا StarTAC اشاره نمود.

با گذر زمان، پروتکل کاربردی بی سیم (WAP) نیز وارد جریان شد و بدین ترتیب مردم می توانستند به ارسال پیغام های تصویری (عکس و ویدیو) پرداخته و بعلاوه وب گردی ساده ای را نیز تجربه نمایند. هزینه های بالای داده و بعلاوه کیفیت نسبتا ضعیف باعث شد تا تقاضای چندانی برای این قابلیت ها به وجود نیاید. در نتیجه بیشتر مردم همچنان از گوشی های خود جهت ارتباطات ساده استفاده می کردند.

اگر به گذشته بازگردیم، می بینیم که جبهه سایرین جالب تر به نظر می رسد. سربازان این جبهه دستگاه هایی شبیه به لپ تاپ های جیبی بودند. از این گجت ها می توان به Psion Series 5 ،Nokia Communicator و BlackBerry اشاره نمود. در ادامه ابزارهایی با نمایشگر لمسی روی کار آمدند که به گوشی های هوشمند امروزی نیز شباهت های زیادی داشتند. PDAهایی که از سیم کارت پشتیبانی می کردند، در این رده قرار می گرفتند. از جمله این دستگاه ها می توان به محصولات شرکت های HP و Palm اشاره نمود.

با ادامه یافتن دهه 2000 میلادی، گوشی های ساده به ویژگی های دست یافتند که تا پیش از آن در اختیار برادران محبوب و البته گران تر آن ها بود. دستگاه هایی همانند LG Renoir (محصول سال 2008) توانستند که صفحه کلید T9 را در قالب یک نمایشگر لمسی نه چندان خوشایند، قرار دهند.

در بریتانیا، شبکه محلی Three یک مدل گوشی را به بازار عرضه کرد که می توانست به صورت سرخود، به برقراری تماس های اسکایپ بپردازد. در همین حال، Motorola Rokr نیز قابلیت بخش فایل های MP3 را ارائه کرد. این موضع بدین معنا بود که قابلیت های یک گوشی سیم کارتی با ویژگی های یک آیپاد ترکیب شده اند.

البته بازیگران عجیبی همانند Nokia N-Gage و LG enV نیز در این صحنه حضور داشتند. آن دوران، زمانی هیجان انگیز بود، زیرا دستگاه های بسیار متفاوتی در بازار حضور داشتند. اما معلوم بود که این اوضاع دوام چندانی نخواهد داشت. تا سرانجام دهه 2000 میلادی، بازار گوشی های هوشمند رشد خوبی را تجربه نموده بود. این موضوع بدین علت بود که این دستگاه ها مقرون به صرفه بوده و بعلاوه شرکت ها نیز توانسته بودند که ادراک عمومی را نسبت به این گجت ها، تغییر دهند.

BlackBerry یکی از برترین نمونه ها در این زمینه است. گوشی های مجهز به صفحه کلید QWERTY این شرکت توانستند به لطف مدل های مالی همانند BlackBerry Curve، از ادارات خارج شده و به سمت خیابان ها رهسپار شوند. در همین حال نیز اولین آیفون در سال 2007 عرضه شد و اولین گوشی اندرویدی (HTC Dream) نیز یک سال پس از آن، در قفسه فروشگاه ها نهاده شد.

در این بین، هزینه استفاده از داده های اینترنت نیز کاهش یافت و اپراتورهای مخابراتی بسته های سخاوتمندانه تری را ارائه می دادند. در همین زمان بود که بسیاری از مردم با موج خرید گوشی های هوشمند همراه شده و در نتیجه تا نیمه سال 2013 میلادی، فروش گوشی های هوشمند از فروش گوشی های ساده پیشی گرفت.

گوشی های ساده در سال 2020

نمی توانیم بگوییم که گوشی های ساده به کلی ناپدید شده اند. چنین دستگاه هایی نه تنها همچنان وجود دارند، بلکه به تکامل خود نیز ادامه می دهند. این گوشی ها به طرز چشمگیری در مناطقی همانند جنوب صحرای آفریقا محبوب هستند؛ یعنی جایی که حتی مقرون به صرفه ترین گوشی های اندرویدی نیز برای بسیاری دست نیافتنی به حساب می آیند.

در نیمه سال 2019، گوشی های ساده نزدیک به 58.3 درصد سهم بازار را به خود اختصاص داده بودند، اما این رقم در حال کاهش است. بعلاوه گفتنی است که بگوییم، اقتصاد دیجیتالی عظیمی حول این دستگاه های ساده شکل گرفته است.

برترین مثال در این زمینه، مربوط به M-Pesa است. M-Pesa را می توان جواب آفریقایی ها به Venmo دانست. این شرکت در سال 2005 به وسیله Vodafone و Safaricom تأسیس شد. این سرویس به مشتریان کشورهایی همانند کنیا و تانزانیا این امکان را می دهد که به وسیله پیغامک به نقل و انتقال پول بپردازند.

دلایل خرید گوشی های ساده

در دنیا غرب، گوشی های ساده کارکرد و جایگاهی متفاوت تر دارند. در کشورهای غربی، این دستگاه ها بیشتر برای کسانی مناسب هستند که رابطه خوبی با فناوری ندارند. One vendor و Doro با گوشی های ساده که دارای کلیدهای بزرگ و هندزفری هایی با صدای بلند هستند، در این بازار فعالیت دارند. Alcatel Go Flip 3 نیز نقشی مشابه را بازی می نماید، هرچند که صراحت دو بازیگر قبلی را ندارد.

البته عنصر نوستالژی نیز در این بین بی تأثیر نیست. بسیاری از گوشی های ساده امروزی، در واقع نسخه های بازسازی شده مدل های قدیمی تر خود هستند. در این زمینه، نوکیا برترین مثال است. این شرکت، مدل بازسازی شده گوشی های 3310، 8110 و 5310 را روانه بازارها نموده است. این دستگاه ها همان گوشی های ساده هستند، اما از نمایشگر رنگی، پخش موسیقی و دوربینی ساده بهره می برند.

ظاهرا یکی از دلایل خرید گوشی های ساده در سالی همانند 2020 این است که این دستگاه ها یادآور خاطرات قدیمی هستند. به علاوه، این گوشی ها را می توان به عنوان گوشی زاپاس نیز در نظر گرفت. این دستگاه ها در محیط هایی همانند فستیوال ها که امکان آسیب تماشا گوشی ها وجود دارد نیز قابل استفاده هستند.

نه هوشمند و نه ساده!

صنعت گوشی های هوشمند و بسیاری از مسائل اطراف ما، خاصیت دودویی ندارند. اصطلاحی میانی نیز در این بین وجود دارد (در صنعت گوشی ها) که متعلق به دستگاه های مجهز به KaiOS است. این گوشی ها معمولا ظاهری شبیه به گوشی های ساده داشته و از نمایشگرهای مربعی و صفجه کلید فیزیکی T9 برخوردار هستند. البته بعضی از ویژگی های گوشی های هوشمند نیز در این دستگاه ها یافت می شوند که از جمله آن ها می توان به فروشگاه اپلیکیشن، دستیار صوتی، مرورگر وب، دریافت به روزرسانی اینترنتی و استریم ویدیو اشاره نمود.

سیستم عامل هایی همانند KaiOS می توانند بر روی طیف وسیعی از سخت افزارهای ضعیف اجرا شوند. گوشی های 20 دلاری MTN Smart از جمله این دستگاه ها هستند. KaiOS در ابتدا کار خود را به عنوان Firefox OS شروع کرد. این سیستم عامل در واقع کوشش شرکت موزیلا جهت رقابت با اندروید و iOS بود. مزیت رقابتی این سیستم عامل این بود که می توانست بر روی ضعیف ترین سخت افزارها نیز اجرا گردد. این یک پروژه کوتاه مدت برای موزیلا بود و در واقع در اوایل سال 2017 متوقف شد و علت این کار نیز، جذابیت های کم این سیستم عامل عنوان شد.

اما این سرانجام ماجرا نبود. جامعه توسعه دهندگان سریعا کدهای منبع این سیستم عامل را به پروژه ای به نام B2G OS یا همان Boot 2 Gecko منتقل کرد. در ادامه این پروژه به KaiOS تغییر نام داد. در مه 2019، KaiOS بر روی 100 میلیون دستگاه نصب شده بود. طبیعتا این عدد در حال حاضر بیشتر نیز شده است، مخصوصا با توجه به اینکه هزینه دسترسی به موبایل در کشورهایی همانند هند، کاهش یافته است. در ادامه، KaiOS به سرعت در بین توسعه دهندگان محبوب شد و از طرفداران آن نیز می توان به فیسبوک و گوگل اشاره نمود.

در بازارموبایل قیمت گوشی موبایل نوکیا مدل (2017)130 دو سیم کارت مبلغ 1,069,000 تومان است این در حافهرست که قیمت مدل110 NEW دو سیم کارت مبلغ 999,000 تومان اعلام شده است.

جهت اطلاع از جدیدترین قیمت گوشی و آگاهی از نرخ ها در بازار موبایل تهران روزانه به سرویس موبایل در پایگاه خبری اقتصاد آنلاین مراجعه نمایید.

قیمت گوشی های دکمه ای نوکیا
مدل ظرفیت قیمت / تومان
2018 106 FA دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت 789,000
105 - 2019 TA-1174 DS FA دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت 785,000
105 2022 دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت 770,000
125 TA 1253 DS FA دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت

1,118,000

110 NEW دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت 999,000
(2017)130 دو سیم کارت ظرفیت 4 مگابایت و رم 4 مگابایت 1,069,000
  • فهرست قیمت گوشی های رده بالای سامسونگ + جدول

220

منبع: خبرآنلاین

به "چرا گوشی های قدیمی نوکیا مرگ ندارند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا گوشی های قدیمی نوکیا مرگ ندارند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید