ساباط معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس است

به گزارش ساعت شیک، ایسنا/ براساس خبر و گزارشهای بدست رسیده، ساباط معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس است.

ساباط معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس است

محمد ابراهیم کیان، مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لارستان از بازسازی ساباط معتمد این شهرستان اطلاع داد و گفت: در شهرستان لارستان ساباط های مختلفی از جمله ساباط محله نو، 4 ساباط در پا قلعه نو، یک ساباط در محله پیر غیب، یک ساباط در پشت بازار ماهی فروشی (ساباط زمانی)، ساباط (دالان) سنگ آبی، ساباط (دالان) مسگری، ساباط (دالان) قصابی، ساباط (دالان) کاروانسرای نو، ساباط (دالان) کاروانسرای گلشن و ساباط قهر و آشتی در محله آرد فروشان از جمله ساباط های موجود در شهرستان لارستان است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در محله کوی گاله واقع شده و دارای پنج طاق و تویزه با کاربندی های ستاره در سقف است و از مصالح سنگ و گچ ساخته شده، اضافه نمود: این بنا به شماره 28742 سال 1388 در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و مربوط به دوره قاجار می باشد.

کیان توضیح داد: ساباط ها معمولاً کوچه های مسقفی بین دوخانه که برای نشیمن گاه رهگذران در خطه جنوب فارس است و با توجه به پوشیده بودن، در تابستان از هوای بیرون خنک تر و در زمستان گرم تر است. این ساباط ها از گذشته تا کنون در شهر لار مورد استفاده قرار می گیرد و تعداد دیگر در محلات شهر قدیم لار موجود است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در سال گذشته به همت خانواده حاج غلامرضا معتمد و شهرداری لار صورت گرفته، اضافه نمود: با نظارت و آیتم های بازسازیی میراث فرهنگی لارستان و بعلاوه دوستداران میراث فرهنگی این ساباط مورد بازسازی نهاده شد.

مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان لارستان با تصریح اینکه در لارستان 13 ساباط وجود دارد، اضافه نمود: با توجه به مصالح بکار رفته، این بنا در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

وی اظهار کرد: استراحتگاه عابران پیاده، محل گفت و گوهای بزرگان محله و پناهگاه در زمان زلزله، موقع بارندگی سرپناهی برای رهگذران، ارتباط همسایه ها از پشت بام به خصوص در شبهای تابستان و از نظر فنی ساباط باعث استحکام دو خانه ای میشد که به ساباط متصل بودند که از مهمترین کاربردهای ساباط است.

منبع: همگردی

به "ساباط معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ساباط معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه جنوب فارس است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید