شعر هزارساله فارسی پس از 60 سال منتشر شد

به گزارش ساعت شیک، گزارش خبرنگار خبرنگاران ، در این کتاب درباره شعرایی همانند رودکی، ابوشکور بلخی، فرخی، عنصری، منوچهری، فردوسی، قطران، باباطاهر، اسدی طوسی، مسعود سعد سلمان، عمر خیام، امیرمعزی، سنایی، انوری، خاقانی، سوزنی، سنایی، غزنوی، جمال الدین، عطار، کمال الدین خجندی، مولوی، نظامی، حافظ و سعدی، صائب و هاتف توضیح حالی مختصر ولی بسیار جامع آورده شده تا خواننده بتواند بی زحمت پژوهش، سراینده شعر را بشناسد و به شیوه سخت و شخصیت آشنا گردد.

شعر هزارساله فارسی پس از 60 سال منتشر شد

در نیمه نخست دهه 1340، محمدجعفر محجوب و قاسم تویسرکانی، اساتید شعرپژوه دانشسرای عالی به اتفاق یکدیگر کوشیدند تا تحلیل و منتخبی شایسته از شعر کهن فارسی، از رودکی سمرقندی تا هاتف اصفهانی، فراهم آورند و در دسترس دانشجویان و علاقه مندان ادبی قرار دهند. شعر هزارساله فارسی بازنشر همان اثر است که در آن گزیده ای از سروده های 31 سراینده در یک دوره هزارساله، همراه با تحقیق و تفحص دقیق در زندگی و آثار هر شاعر به دوست داران شعر ایران و قلمرو فرهنگ ایران عرضه شده است.

نویسندگان در بخشی از مقدمه این اثر آورده اند: در این کتاب نمونه هایی از شعر سی و یک تن از بزرگ ترین شاعران فارسی گردآمده و برای این که خواننده بی زحمت تتبع، سراینده شعر را نیز بشناسد و به شیوه سخن و شخصیت شاعر نیز آشنا شود، توضیح حالی مختصر ولی بسیار جامع از او آورده ایم. هرچند در آن چه درباره شاعر و شعر او نوشته شده، تا آنجا که ممکن بوده کوشیده ایم تنها مطالبی را ذکر کنیم که در میان اهل فن مُسلم گشته یا خود ما بدان یقین نموده یا آن را به صِحت نزدیک تر دانسته ایم. بسیاری از کسانی که درباره شاعری چیزی نوشته اند، کوشیده اند که عیب های او را نادیده بگیرند، یا اگر عیبی نمایان است، پرده ای از عذرهای گوناگون بر روی آن بپوشند. ما برخلاف این روش هرگاه در خوی و رفتار یا در سخنان شاعر عیبی یافتیم آن عیب را نیز همانند کمال او، بی هیچ چشم پوشی وانمودیم، زیرا معتقدیم که اثر این عیب گویی نکوتر از پرده پوشی هاست. چه، هر قدر بزرگان سخن گرامی باشند، حقیقت از ایشان گرامی تر است.

درباره ماخذهای این کتاب نیز تاکید نموده اند: هرچند از قرن ها پیش درباره سرگذشت شاعران و شعر ایشان کتاب ها نوشته شده است، اما در این کتاب ها که بعدها به نام تذکره شعرا خوانده شده، چندان حقیقت را به افسانه درآمیخته و سخن های پراکنده و وصف های گزافه آمیز درباره شاعر و شعر او آورده و آن مطلب های نادرست و بی معنا را به نقل از یکدیگر تکرار نموده اند که دریافت حقیقت زندگانی شاعر و مقام شعری او از این تذکره ها بسیار کم و ناقص میسر می شود.

انتشارات مروارید این اثر را در 285 صفحه و با قیمت 220 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "شعر هزارساله فارسی پس از 60 سال منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شعر هزارساله فارسی پس از 60 سال منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید