صداهای مردم آزار

به گزارش ساعت شیک، طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این روزها سر و صدا به یک مشکل بهداشتی تبدیل شده است. سروصدا می تواند موجب کاهش شنوایی، اختلال خواب، مسائل قلبی و عروقی، مسائل روان تنی، کاهش کارایی، زودرنجی و ناسازگاری در رفتارهای اجتماعی گردد. حساسیت و تحمل افراد نسبت به صوت فرق دارد. این به این

صداهای مردم آزار

صداهای مردم آزار

نویسنده:فرزانه فولادبند

آلودگی صوتی، سلامت را تهدید می نماید

طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت این روزها سر و صدا به یک مشکل بهداشتی تبدیل شده است. سروصدا می تواند موجب کاهش شنوایی، اختلال خواب، مسائل قلبی و عروقی، مسائل روان تنی، کاهش کارایی، زودرنجی و ناسازگاری در رفتارهای اجتماعی شود. حساسیت و تحمل افراد نسبت به صوت فرق دارد. این به این معنی است که یک فرد ممکن است از صدای ترافیک سبک اذیت شود اما فرد دیگری سر و صدای ترافیک سنگین را به راحتی تحمل کند. حساسیت به صدا به نحوه استفاده از صدا، بلندی صدا و بلندی صدای زمینه بستگی دارد. فعالیت های خاص هم بر میزان حساسیت ما اثر می گذارد. مثلا هنگام خوابیدن یا درس خواندن نسبت به صدا حساس تر هستیم تا به تماشای تلویزیون و گوش دادن به موسیقی.

آلودگی صوتی می تواند کار، تمرکز، آرامش و خواب ما را به هم بزند. بعلاوه می تواند ایجاد استرس کند و سبب ایجاد یا بدتر شدن مسائل جسمی مانند فشار خون بالا، خستگی مزمن و مسائل قلبی و عروقی شود. یک محیط آرام محل مناسبی برای استراحت و برطرف خستگی است. سر و صدای همسایه ها می تواند با ایجاد اختلال در فعالیت های خانگی مانند مطالعه و تماشای تلویزیون موجب آزار و اذیت سایر همسایه ها شود.

صدا قابل میزان گیری است؟

واحد میزان گیری صوت دسی بل است. صفر تا 10 دسی بل آستانه شنوایی است و به سختی شنیده می شود و صدایی با بلندی 150 دسی بل می تواند به پرده گوش آسیب برساند. سازمان جهانی بهداشت توصیه می نماید صدای شب مناسب برای استراحت و خواب راحت 30 تا 35 دسی بل و بیشترین حد صدا در شب 45 دسی بل است. آنالیز های صورت گرفته در انگلیس نشان داده است 16 درصد افراد از صدای بیشتر از 40 دسی بل در اتاق خواب شان هنگام خواب ناراحت هستند.

آسیب های صوتی

صداهای بلند می توانند سلول های شنوایی را از بین ببرند. هنگامی که در گوش داخلی امواج صوتی با انرژی بسیار زیاد در مایعات گوش موج و حرکت ایجاد کند، ممکن است سلول های شنوایی را از بین ببرد. وقتی سلول های دریافت نماینده فرکانس خاصی از بین بروند، صداهایی با آن فرکانس دیگر شنیده نخواهند شد البته هنگام ایجاد شوک های شنوایی و آسیب های شدید ناشی از شنیدن صداهای بلند مراجعه فوری به پزشک متخصص و اورژانس ضروری است و درمان به موقع آسیب های موقت را از بین می برد و از شدت آسیب کم می نماید. توصیه می شود افرادی که با هدفون آن هم با صدای بلند به موسیقی گوش می دهند برای آنالیز شرایط شنوایی شان به طور مرتب به پزشک متخصص مراجعه نمایند و شنوایی سنجی شوند. هنگام مشاهده نشانه هایی مانند سرگیجه، وز وز، درد و ناراحتی در گوش، مشکل در شنیدن و تشخیص کلمات در گفتگوهای عادی و روزمره هم ضروری است به پزشک مراجعه شود.صدا از کانال گوش عبور می نماید و پرده گوش را به ارتعاش در می آورد. داخل گوش میانی استخوانی که به پرده گوش متصل است هم با پرده گوش مرتعش می شود و امواج صوتی را به وسیله دو استخوان دیگر گوش که صوت را تقویت می نمایند در گوش میانی منتشر می نماید. سومین استخوان گوش که در مقابل بخش حلزونی در گوش داخلی واقع شده است بخش حلزونی را مرتعش می نماید. در حلزون که حاوی سیال نرمی است، سلول های شنوایی حساس به فرکانس ارتعاش را به نشانه های الکتریکی تبدیل نموده و به مغز ارسال می نماید.

آلودگی صوتی چطور بر سلامت تاثیر می گذارد؟

شنوایی نقش مهمی در فعالیت های روان شناختی و رفتاری افراد دارد. کاهش شنوایی یکی از معمول ترین نتایج روبروه با سر و صداست. دو نوع کاهش شنوایی وجود دارد:

آسیب شنوایی موقت: نوعی کاهش شنوایی که پس از چند ساعت تا چند هفته بر می شود و به مدت زمان تماس با صدا بستگی دارد.

کاهش دایم شنوایی: کاهش شنوایی کامل است که بازگشت پذیر نیست. روبروه با صدای بالای 105 دسی بل به مدت 8 ساعت در روز برای مدت چند سال این آسیب را به وجود می آورد.

مسائل قلبی و عروقی: سر و صدا ایجاد استرس می نماید و بدن با افزایش آدرنالین، تغییر در ریتم قلب و افزایش فشار خون به آن واکنش نشان می دهد. آنالیز ها نشان داده است که بین روبروه با سروصدا و ابتلا به فشار خون ارتباط وجود دارد. تعداد ضربان قلب افرادی که در محل کارشان با سر و صدا روبرو هستند به طور قابل ملاحظه ای نسبت به سایر افراد بیشتر است.

اختلال خواب: سر و صدا بر کمیت و کیفیت خواب تاثیر می گذارد. وقتی خواب با سرو صدا قطع می شود کارایی و سلامت فرد به خطر می افتد.

سلامت روانی و اجتماعی: وقتی صدا به میزان ای بلند یا غیرقابل پیش بینی باشد که موجب آزار و اذیت افراد شود، ممکن است بر رفتار آنها تاثیر بگذارد.

خطر و حادثه: گاهی سر و صدا می تواند موجب شود که علایم هشداردهنده شنیده نشوند و حادثه اتفاق بیفتد و یا به علت سر و صدای زیاد ممکن است صدای یاری خواستن فردی که دچار حادثه شده است به وسیله دیگران شنیده نشود.

گوش ها و آدم ها

در جدول زیر حداکثر زمانی که می توان بدون آسیب شنوایی به بلندی های مختلف صوت گوش داد، دیده می شود.

زمان مجاز (ساعت)

بلندی صدا (دسی بل)

8

90

6

92

4

95

3

97

2

100

5/1

102

1

105

5/0

110

25/0

115

همان طور که در این جدول استاندارد مشاهده می شود هنگام گوش دادن به صداهایی یا بلندی بیشتر، آسیب شنوایی زودتر شروع می شود. بیشتر افراد در طول روز با صداهایی با بلندی خطرناک روبرو می شوند اما زمان شنیدن صدا بسیار کمتر از آن است که آسیب شنوایی ایجاد کند. روبرو بودن با صداهایی با بلندی زیاد حتی در زمان های کم در طول مدت زمان و پس از چند سال می تواند سبب ایجاد کاهش شنوایی در افراد شود. این جدول بلندی صدا در فعالیت های عادی را نشان می دهد.

نوع فعالیت

بلندی صدا (دسی بل)

گفتگوهای معمول، زنگ تلفن

60

رستوران

70

ترافیک در شهرهای شلوغ، جارو برقی

80

موتور سیکلت، مترو

90

اره برقی، دریل پنوماتیک

100

سالن موسیقی

110

صاعقه

120

بلند شدن جت، تیر اندازی

130

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون

به "صداهای مردم آزار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صداهای مردم آزار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید