کتاب شروع و انجام تاریخ کارل یاسپرس آنالیز می گردد

به گزارش ساعت شیک، پژوهشکده تاریخ ایرانِ پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سلسله نشست های چیستی و چرایی فلسفه تاریخ به آنالیز کتاب شروع و انجام تاریخ اثر کارل یاسپرس می پردازد.

کتاب شروع و انجام تاریخ کارل یاسپرس آنالیز می گردد

این نشست دوشنبه، 19 تیر ساعت 9 تا 12 در سالن ادب پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار می گردد. در این نشست عبدالرحمن حسنی فر و سیدحسین حسینی سخنرانی می نمایند و مدیریت جلسه نیز بر عهده علی سالاری شادی است.

بخش عمده تاریخ از یادها رفته است و به وسیله پژوهش و کاوش، تنها به بخش کوچکی از آن دسترسی می توانیم یافت. چراغ کم نور پژوهش ژرفنای زمان در از پیش از تاریخ را، که پایه تمامی تاریخ است، روشن نمی کند. دانش ما به زمان تاریخی، یعنی زمانی که مدارک نوشته درباره اش به دست داریم، اتفاقی و ناقص است و تنها، زمانی که با قرن شانزدهم میلادی شروع می گردد از حیث مدرک غنی است. از آینده، که فضای نامحدود امکان هاست، چیزی نمی دانیم.

از تاریخ پنج هزار ساله که برای ما قابل شناختن است، میان پیش از تاریخ (که از حیث طول زمان صد برابر آن است) و آینده بی خاتمه، قرار گرفته است و بخش ناچیزی از زمان نامعلوم هستی انسانی است. این تاریخ از هر دو سر باز است: نه آن را از سوئی می توان بست و نه می توان به آن به صورت تصویری کامل دست یافت و ما با زمان حالمان در میان تاریخ قرار داریم. این زمان حال اگر در افق تنگ زندگی روز از نظر ناپدید گردد و تنها به صورت زمان حال صرف نمایان گردد، هیچ می گردد. این کتاب می خواهد به روشن تر شدن آگاهی ما درباره زمان حال کمک کند.

زمان حال به وسیله پایه تاریخی تحقق می یابد به شرط آن که بگذاریم این پایه در ما بیدار گردد و اثر ببخشد . موضوع بخش نخست این کتاب، تاریخ دنیا تا امروز است. از سوی دیگر، زمان حال به وسیله آینده که در آن نهفته است، و ما….

پیوند ورود برخط(آنلاین) به نشست:

https://webinar.ihcs.ac.ir/b/ihc-0td-yiz-pgm

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتاب شروع و انجام تاریخ کارل یاسپرس آنالیز می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتاب شروع و انجام تاریخ کارل یاسپرس آنالیز می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید