8 نکته مهم که هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن ها توجه کنید

به گزارش ساعت شیک، خرید چادر مسافرتی یکی از انتخاب های چالش برانگیز است چون وقتی برای خرید جست وجو کنید، با تنوع بی نظیری از محصولات روبه رو می شوید که ویژگی های متنوعی دارند. همین تنوع انتخاب ها، باعث ایجاد سردرگمی می گردد و در نهایت، انتخاب چادر مسافرتی خوب، بسیار سخت می گردد. چادر مسافرتی ویژگی های متعددی دارد که موقع خرید چادر مسافرتی باید در خصوص تمام آن ها تصمیم گرفته باشید. در ادامه در خصوص ویژگی های مختلف چادرها و نحوه انتخاب آن ها بیشتر بخوانید.

8 نکته مهم که هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن ها توجه کنید

لیست محتوا

چرا باید در انتخاب چادر مسافرتی دقت کنیم؟

انواع چادر مسافرتی بر اساس کاربرد

موقع خرید چادر مسافرتی چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم؟

انواع چادر مسافرتی

به چند چادر مسافرتی احتیاج داریم؟

چرا باید در انتخاب چادر مسافرتی دقت کنیم؟

چادر مسافرتی محصولی است که معمولا یک بار خریده می گردد و قیمت بالایی هم دارد. با توجه به سبک زندگی خودتان، ممکن است لازم باشد که آن را در جاهایی بهره ببرید که چادر را در معرض آسیب بیشتر قرار می دهد. مثلا اگر اهل طبیعت گردی های طولانی باشید و قرار باشد روزها در طبیعت بمانید، با چادری که برای چند ساعت در پارک احتیاج دارید، فرق دارد.

انواع چادر مسافرتی بر اساس کاربرد

قبل از هر چیز باید معین کنید که چادر را برای چه سرگرمیی و برای چه مکان هایی احتیاج دارید. چهار نوع اصلی چادر مسافرتی وجود دارد:

  • چادرهای بک پکینگ یا کوله گردی (چادرهای سبک تر و کوچک تر)
  • چادرهای کمپینگ (چادرهای بزرگ تر و سنگین تر)
  • چادرهای چهارفصل (چادرهای گرم تر و محکم تر)
  • چادرهایی با کاربری ویژه (دارای سقف باز، فوق سبک، مقرون به صرفه و…)

بیشتر چادرهای مسافرتی برای کمپینگ خریداری می شوند.

موقع خرید چادر مسافرتی چه ویژگی هایی را باید در نظر بگیریم؟

در ادامه در خصوص ویژگی هایی که موقع خرید چادر مسافرتی باید در نظر بگیرید، بیشتر شرح می دهیم.

1. فضا و راحتی

برای بیشتر افراد، این ویژگی اهمیت زیادی دارد. وقتی جایی چادر می زنید که کمتر از چند متر با ماشین شما فاصله دارد، میزان و وزن چادر چندان اهمیتی پیدا نمی نماید. در نتیجه می توانید چادرهای بزرگ تری بخرید که فضا و در نتیجه آسایش بیشتری داشته باشد.

خریدن چادر بزرگ تر مزایای زیادی دارد. علاوه بر اینکه فضای بیشتری برای خواب و استراحت دارید، در صورت بارندگی، خیلی راحت می توانید وسایل خود را به داخل چادر منتقل کنید. البته باید دقت کنید که راحت بودن چادر برای شما چه معنایی دارد. برخی افراد چادرهای کوچک و دنج را بیشتر دوست دارند اما برخی دیگر ترجیح می دهند فضایی بزرگ تر در اختیار داشته باشند. چادری که می خرید باید متناسب با احتیاجها و سلیقه شما و تعریف شما از راحتی باشد.

در خصوص فضا و راحتی چادر باید چند فاکتور را در نظر بگیرید:

  • کاربری کلی از فضا

بزرگی فضای چادرها معمولا با تعداد نفراتی که می توانند از آن استفاده نمایند، معین می گردد اما تمام چادرهای چهار نفره، شش نفره و… با هم یکسان نیستند. فضای داخل چادرها با هم فرق دارد و ممکن است شکل کلی چادر، روی فضای نهایی آن تاثیرگذار باشد. مثلا چادرهایی که حالت گنبدی شکل دارند با چادرهایی که تیر دارند و مستطیل شکل هستند، تفاوت زیادی دارند. پس فقط تعداد نفرات کافی نیست و باید شکل کلی چادر را هم موقع تصمیم گیری در خصوص فضای چادر در نظر بگیرید.

البته دقت کنید که وقتی ظرفیت چادر بر اساس نفرات بیان می گردد، در حالت خوابیده و فشرده در نظر گرفته نمی گردد نه در شرایطی که بتوانید سفره ای پهن کنید یا بردگیمی را بین خودتان بگذارید و بازی کنید.

  • جیب، گیره ها و فضای نگهداری

برخی از چادرها چیزهایی مثل جیب، گیره هایی برای آویزان کردن اشیا و فضاهایی برای نگهداری وسایل مختلف دارند. این قسمت های چادر برای نگه داشتن وسایلی مثل گوشی و کیف پول و عینک و… و دور نگه داشتن مواد غذایی از دسترس حیوانات و… کاربرد دارند. وجود گیره های مختلف برای آویزان کردن اشیا، کار را برای شما راحت می نماید و می توانید به آن وسیله نورپردازی، کیف و وسایل مختلف را آویزان کنید تا زمین داخل چادر، شلوغ نگردد و برای خوابیدن فضای کافی داشته باشید.

برخی از چادرها فضای مجزا دارند. یعنی داخل آن ها درست مثل خانه به چند قسمت جدا تقسیم می گردد که حکم اتاق های چادر را دارد. اگر خانواده ای بزرگ دارید یا با خانواده دیگری قرار است در یک چادر بمانید و دوست دارید که حریم شخصی بیشتری داشته باشید، می توانید از این چادرها بخرید.

فقط توجه داشته باشید که این چادرها بسیار بزرگ و طبیعتا سنگین هستند. برای حمل ونقل آن ها به یاری احتیاج دارید یا اینکه باید در کمترین فاصله از ماشین خود چادر بزنید.

  • ارتفاع و فضای بالای سر

این نکته برای انتخاب چادر مهم است چون چادر باید فضای مناسبی برای آرامش تمام افراد خانواده داشته باشد. چادر را باید طوری انتخاب کنید که بلندقدترین فردی که قرار است از آن استفاده کند، برای استفاده از آن راحت باشد. استفاده از چادری که ارتفاع مناسبی دارد، درد و مسائل کمر و گردن را کاهش می دهد.

  • فضایی برای رختخواب

خوشبختانه وسایل کمپینگ پیشرفت نموده اند و شما می توانید برترین وسایل خواب مثل تشک و بالش بادی را بخرید تا تجربه ای راحت تر و لذت بخش تر از خوابیدن در طبیعت داشته باشید. اگر چنین وسایلی دارید، باید آن ها را میزان بگیرید و چادری تهیه کنید که این وسایل به راحتی در آن جا گردد.

دقت کنید که ظرفیت چادرها بر اساس تعداد نفرات معین می گردد و این تعداد، بر اساس خوابیدن افراد در کیسه خواب در نظر گرفته شده است. رختخواب های بادی نسبت به کیسه خواب جای بسیار بیشتری می گیرند و موقع انتخاب ظرفیت چادر بر اساس تعداد نفرات، باید این نکته را هم مد نظر داشته باشید.

2. مقاومت در برابر آب وهوا

حتی در گرم ترین و آفتابی ترین روزهای سال هم نمی توانید شرایط آب وهوا در طبیعت را پیش بینی کنید. ممکن است شب ها باد بوزد و حتی بارندگی گردد مخصوصا اگر در ارتفاعات چادر زده باشید. باید برای تمام موقعیت های آب وهوایی یعنی وزش باد، بارش باران، آفتاب و… آماده باشید و چادر مناسب داشته باشید.

هوای خیلی گرم در چادری که تهویه مناسب نداشته باشد و هوای خیلی سرد در چادری که خیس شده باشد، باعث می گردد که سرگرمی شما به کلی خراب گردد. پس سعی کنید چادری بخرید که در شرایط آب هوایی مختلف بتوانید از آن با خیال راحت بهره ببرید. برخی از چادرها کاربری چندمنظوره دارند یعنی در تمام فصل ها می توانید از آن بهره ببرید. به این چادرها، چادر مسافرتی چهارفصل می گویند.

3. چادر روزهای سرد و چادر روزهای گرم

برترین چادرها چادرهایی هستند که برای هر دو شرایط یعنی روزهای سرد و گرم قابل استفاده باشند. اما در مجموع چادرهایی با توری های بزرگ در سقف، پنجره های بزرگ برای روزهای گرم مناسب است. بعلاوه بهتر است که رنگ روشن داشته باشند تا گرما را جذب ننمایند. چادرهای مخصوص روزهای سرد سال، پوشش کامل دارند، پنجره های آن ها کوچک تر است، معمولا توری سقف ندارند و حتما پوشش ضدآب دارند.

برخی چادرها ممکن است از جنس متریال های ضدآب باشند و برخی دیگر یک پوشش جداگانه برای پیشگیری از خیس شدن در باران داشته باشند.

4. تهویه

اگر معمولا در فصل های گرم یا در آب وهوای گرم به طبیعت گردی می روید، حتما باید این فاکتور را موقع خرید چادر در نظر بگیرید. میزان هوایی که امکان ورود به چادر دارد، نقش مهمی در دمای داخل آن دارد. سعی کنید چادرهایی بخرید که پنجره ها و درهای بزرگ و توری هایی برای تهویه داشته باشد.

5. دیرک ها و ستون ها

این قسمت های چادر باید مقاوم و محکم باشند. طراحی این بخش از چادر هم اهمیت زیادی دارد و نشان می دهد که چادری که می خرید چقدر مقاوم است خصوصا در برابر وزش باد. بسیاری از چادرهای مسافرتی امروزه سیستم اسکلت بندی دارند که معمولا شامل میله های محکم پلاستیکی است که باید قبل از انداختن چادر روی آن، آن ها را سر هم کنید. این اسکلت، راه اندازی چادر را سخت تر و طولانی تر می نماید اما ارزش زحمت کشیدن دارد.

6. طناب های اتصال به زمین

یکی دیگر از فاکتورهایی که موقع خرید چادر مسافرتی باید در نظر بگیرید، طناب های اتصال به زمین است. اگر چادر را با طناب محکمی به زمین نبندید، بادهای شدید شما را دچار مشکل می نماید. به خصوص اگر چادرهای سبک و نازک داشته باشید.

7. راحتی در استفاده

هیچکس دوست ندارد یک چادر مسافرتی پیچیده داشته باشد که سرپا کردن آن مدت زیادی طول بکشد. در ضمن خواندن دستورالعمل های طولانی برای سر پا کردن چادر، کاری کسل نماینده است. پس اگر از چادر خودتان زیاد استفاده می کنید، ضروری است که راه اندازی سریع و راحت آن را هم مد نظر قرار دهید. غیر از راه اندازی باید به نکته های دیگری مثلا شیوه جمع کردن و حتی روش حمل ونقل آن هم توجه کنید و چادری انتخاب کنید که تمام این مراحل آن به سهولت انجام گردد.

البته آنالیز کردن راحتی راه اندازی یک چادر موقع خرید به خصوص خرید آنلاین، کار راحتی نیست. در نهایت می توانید با تکیه بر نظرات سایر مشتریان و هدایت فروشنده، خرید کنید. فقط قبل از اینکه راهی طبیعت شوید، یک بار در خانه چادر را راه اندازی و جمع کنید. باید مطمئن شوید که به طور کامل، راه اندازی آن را یاد گرفته اید.

8. دوام و ماندگاری

اگر قرار است سالی چند بار از چادر بهره ببرید، باید دوام و ماندگاری آن را در نظر بگیرید. چادر مسافرتی چیزی نیست که بتوانید برای هر سفر، مجددا بخرید. با توجه به احتیاج خود، مناسب ترین چادر را انتخاب کنید. طبیعتا هر چقدر که استفاده بیشتری داشته باشید، باید چادر بادوام تری بخرید. با وجود اینکه در ابتدا ممکن است گران به نظر برسند، ولی در طولانی مدت، نسبت به هزینه ای که نموده اید، ارزش دارند و مدت زیادی از آن استفاده می کنید.

انواع چادر مسافرتی

چادرهای مسافرتی بر اساس کاربرد، شکل طراحی و ظرفیتی که دارند به چند دسته تقسیم می شوند. در ادامه با مهم ترین انواع آن آشنا می شوید.

چادرهای چهارفصل

اگر اهل طبیعت گردی هستید و در طول سال و در فصل های مختلف در طبیعت چادر می زنید، برترین نوع چادر برای شما، چادرهای چهارفصل است. این چادری نیست که بیشتر افراد به آن احتیاج داشته باشند چون بیشتر افراد معمولا در فصل های بهار و تابستان طبیعت گردی می نمایند. این مدل ها گران تراند و راه اندازی آن ها سخت است. در نتیجه برای سرگرمی های خانوادگی چند ساعته در بهار و تابستان، ضرورتی ندارند.

چادرهای دوجداره

این چادرها یک بدنه داخلی دارند که با اسکلت بندی سر هم می گردد و دارای پنجره، هواکش و در است. لایه دوم که روی آن قرار می گیرد، یک لایه ضدآب و شمعی است برای زمانی که ممکن است بارندگی پیش بیاید و حالت بادگیر هم دارد. در بیشتر مواقع این دو قسمت کاملا از هم جدا هستند و شما می توانید لایه ضدآب را در صورتی که احتیاجی نباشد، استفاده نکنید. این چادرها ممکن است بدون اسکلت بندی باشند یا اسکلت پلاستیکی داشته باشند.

تک جداره

این چادرها معمولا برای کوه نوردی استفاده می شوند چون بسیار سبک و فشرده هستند که جای زیادی در کوله پشتی کوهنوردان نگیرند. به خاطر تک جداره بودن، تنها پوشش این چادرها از جنس مواد ضدآب است و احتیاجی به یک لایه اضافه تر برای جلوگیری از خیس شدن چادر نیست.

چادر شش نفره و چهارنفره

اعدادی که برای نشان دادن ظرفیت چادرها استفاده می گردد تعداد افرادی است که می توانند در چادر کنار هم، شانه به شانه و در کیسه خواب بخوابند. قانونی که می توانید برای خرید در نظر بگیرید این است که معمولا برای دو نفر بیشتر چادر بخرید. مثلا اگر خانواده چهارنفره دارید، چادر شش نفره برای شما مناسب است. چادر چهارنفره برای یک زوج مناسب است.

چادر مسافرتی مدل کوهنوردی کد H52

870,000

تومان

چادر مسافرتی 8 نفره اف آی تی تنت مدل Double Roof T22

4,090,000

تومان

انواع چادر مسافرتی

مشاهده همه

به چند چادر مسافرتی احتیاج داریم؟

شاید این سوال برای شما پیش آمده باشد که اگر از قبل یک چادر برای کوله گردی دارید آیا ضروری است که چادر دیگری برای کمپینگ بخرید یا نه؟

جواب این است که اگر زیاد در طبیعت می مانید و چند وقت یک بار برای چند روز چادر می زنید، بدون شک ارزشش را دارد که برای خرید یک چادر بهتر هزینه کنید. در غیر این صورت اگر چادر زدن شما کوتاه و در فصل های بهار و تابستان است و معمولا سرگرمیات چند ساعته دارید، احتیاجی به خرید چادر بزرگ تر و محکم تر نیست.

اما دقت کنید که هر چقدر چادر بهتری بخرید، دوام و کیفیت آن بیشتر می گردد. مطمئنا دوست ندارید که وسط طبیعت به خاطر بی کیفیت بودن اجزای مختلف چادر، بدون سرپناه بمانید.

یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر بگیرید این است که چادرهای باکیفیت و مخصوص کمپینگ، وزن زیادی دارند. در نتیجه نمی توانید آن ها را دست بگیرید و برای فواصل طولانی پیاده روی کنید. این چادرها برای زمانی مناسب است که شما فاصله کمی تا ماشین داشته باشید یا برای حمل ونقل چادر، یاری داشته باشید. با این شرح، این چادرها برای کوله گردی مناسب نیستند چون در کوله گردی، باید تمام وسایل خود را داخل یک کوله پشتی جای دهید و دست های خود را آزاد بگذارید تا راحت تر بتوانید حرکت کنید.

جمع بندی

چادر مسافرتی یکی از وسایل ضروری برای علاقه مندان به طبیعت گردی است. تنوع چادرهای مسافرتی باعث می گردد که انتخاب کردن و خرید چادر مسافرتی مناسب کار سختی باشد. با نکاتی که بالاتر مطرح کردیم و با در نظر گرفتن احتیاجهای خودتان و تعداد افراد خانواده می توانید برترین چادر را انتخاب کنید و از اوقات خوشی که در طبیعت دارید در کنار خانواده بدون دردسر لذت ببرید.

منبع: outdoorgearlab

پرسش و پاسخ های رایج در خصوص خرید چادر مسافرتی

یک زوج به چادر چندنفره احتیاج دارند؟

اگر می خواهید چادر مسافرتی را بر اساس تعداد نفرات بخرید، بهتر است که همواره دو نفر بیشتر در نظر بگیرید. برای یک زوج، چادر چهارنفره مناسب است.

چادر مسافرتی کمپینگ چیست؟

چادر مسافرتی کمپینگ چادرهایی هستند که معمولا دوام، وزن و امکانات بیشتری دارند. راه اندازی آن ها سخت تر است و برای سفرهای چندروزه مناسب اند.

چه نکاتی موقع خرید چادر مسافرتی مهم است؟

موقع خرید به این چند فاکتور دقت کنید:

کاربری، ظرفیت، دوام، تهویه و مقاومت در برابر شرایط آب وهوایی مختلف، نحوه راه اندازی و جمع کردن چادر.

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 نکته مهم که هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن ها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته مهم که هنگام خرید چادر مسافرتی باید به آن ها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید