اشتباهات رایج پس از خوردن غذا

به گزارش ساعت شیک، یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی در چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه پس از خوردن غذا جریان خون به سمت دستگاه گوارش حرکت می نماید، گفت: به همین دلیل نیز افراد پس از خوردن غذا احساس خواب آلودگی پیدا می نمایند اما باید توجه داشت درحال خوابیده دستگاه گوارش از نظر آناتومیکی در حالتی قرار نمی گیرد که توانایی عملکرد صحیح داشته باشد بنابراین توصیه می گردد افراد از بلافاصله خوابیدن پس از غذا خودداری نمایند.

اشتباهات رایج پس از خوردن غذا

تینا جعفری در مورد اشتباهات خطرناکی که افراد پس از خوردن غذا انجام می دهند، اظهار کرد: خوردن چایی بلافاصله پس از غذا به ویژه غذاهایی که پایه گیاهی دارند مانند قورمه سبزی، خورشت کرفس، پلوعدس و... موجب می گردد آهن موجود در غذا جذب بدن فرد نگردد این مشکل درخصوص غذاهای گوشتی نیز رخ می دهد اما شدت آن کمتر است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: مصرف بیش از حد ماست همراه با غذا نیز یکی دیگر از عادات غذایی غلط است که می تواند برای فرد عوارضی به همراه داشته باشد، درواقع خوردن بیش از سه تا چهار قاشق غذاخوری ماست همراه با غذا از جذب آهن موجود در غذا در بدن فرد جلوگیری می نماید.

وی با بیان اینکه پس از خوردن غذا جریان خون به سمت دستگاه گوارش حرکت می نماید، ادامه داد: به همین دلیل نیز افراد پس از خوردن غذا احساس خواب آلودگی پیدا می نمایند اما باید توجه داشت درحال خوابیده دستگاه گوارش از نظر آناتومیکی در حالتی قرار نمی گیرد که توانایی عملکرد صحیح داشته باشد. بعلاوه در این حالت معده تحت فشار قرار می گیرد و پر بودن معده نیز موجب فشار به قلب و ریه می گردد بنابراین با وجود اینکه فرد پس از خوردن غذا احساس خواب آلودگی پیدا می نماید اما توصیه می گردد از خوابیدن بلافاصله پس از غذا خودداری کند.

جعفری با تاکید بر اینکه ورزش کردن نیز یکی دیگر از اقداماتی است که انجام آن بلافاصله پس از خوردن غذا توصیه نمی گردد، عنوان نمود: بعلاوه اگر حمام رفتن پس از غذا در یک زمان کوتاه انجام گردد مسئله ای برای فرد ایجاد نمی نماید اما با توجه به پر بودن معده استفاده از آب گرم زیاد می تواند برای فرد بدن درد را به همراه داشته باشد بنابراین توصیه می گردد حمام های طولانی پس از خوردن غذا انجام نشوند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه نمود: سیگار کشیدن پس از غذا نیز از دیگر عادات خطرناک بعضی افراد است، در حالت کلی ریه افرادی که سیگار استعمال می نمایند تهویه خوبی ندارند زمانی که معده پر است عمل تهویه نیز به شکل نامطلوب تری انجام می گردد، کشیدن سیگار بعد از غذا در چنین شرایطی اثر منفی مضاعفی بر عمل تهویه ریه ها خواهد داشت و این موضوع می تواند آسیب هایی به فرد وارد کند بعلاوه نیکوتین موجود در سیگار بر جریان خون فرد اثر گذاشته و فرد احساس تپش قلب و تهوع پیدا می نماید بنابراین توصیه می گردد افراد از استعمال سیگار پس از غذا نیز بپرهیزند.

وی توضیح داد: افرادی که قصد کاهش وزن دارند می توانند نیم ساعت قبل از غذا میوه هایی که فیبر بالایی دارند مصرف نمایند اما خوردن میوه بعد از غذا به ویژه میوه های فصل بهار و تابستان که شیرینی بالایی دارند اثرات مخربی بر معده دارد بعلاوه این کار جذب بسیاری از موادغذایی موجود در غذا را نیز کاهش می دهد بنابراین خوردن میوه نیم ساعت پیش از غذا مانعی ندارد و حتی برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند توصیه می گردد اما مصرف میوه به ویژه میوه های آبکی و پرحجم همراه با غذا و بلافاصله بعد از غذا توصیه نمی گردد.

منبع: گردشبان

به "اشتباهات رایج پس از خوردن غذا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اشتباهات رایج پس از خوردن غذا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید