چه جاذبه هایی را در شرق ترکیه خواهید دید

به گزارش ساعت شیک، معرفی جاذبه های شرق ترکیه

کشور ترکیه یکی از پرگردشگرترین و توریست پذیرترین کشورهای دنیاست که تنها با شهری همانند استانبول و البته منطقه ای به نام کاپادوکیه می تواند صنعت گردشگری خود را پر رونق نگاه دارد. جدای از شهرهایی همانند آنکارا، استانبول، کوش آداسی، آنتالیا، کاپادوکیه و در مجموع شهرهای ساحلی جنوب و غرب این کشور، جاذبه های شرق ترکیه نیز بسیار است. در کمتر مطلبی به معرفی جاذبه های شرق ترکیه پرداخته شده است. بنابراین مجله خبرنگاران برای آن دسته از توریستان و مسافرانی که بارها به ترکیه سفر کرده اند و قصد کشف جاذبه های جدید این کشور را دارند، جاذبه های شرق ترکیه را معرفی می نماید.

چه جاذبه هایی را در شرق ترکیه خواهید دید

شرق ترکیه منطقه ای ناهموار دارای پستی و بلندی های بسیار و تاریخی غنی است. این کشور آثار تاریخی دیدنی، جاذبه های دیدنی و گردشگری متعدد و مردمی بسیار مهربان و صمیمی دارد. شرق ترکیه توسط ایران، ارمنستان، گرجستان، سوریه و عراق محدود شده است و در قسمت جنوب شرقی آن، دو رودخانه قدرتمند، فرات و دجله جریان دارد. این قسمت مکانی است که شما می توانید بین النهرین عظیم را، که به عنوان گهواره تمدن شناخته شده است ببینید. جاذبه های شرق ترکیه با کوه های زیبای پر برف، رودخانه های عظیم و حوزه های آبریز وسیع آن، یکی از زیباترین مکان هایی است که می توانید برای بازدید و سفر انتخاب کنید.

در شرق ترکیه مکان های بسیاری برای بازدید گردشگران وجود دارد. اگر با این نواحی ترکیه آشنایی ندارید و نگران گم کردن راه خود در رسیدن به جاذبه های شرق ترکیه هستید، بهترین راه همراه شدن با یک راهنمای گردشگری است. در ادامه جاذبه های شرق ترکیه را به شما معرفی می نماییم.

شهر ارزوروم | Erzurum

اگر سفری زمینی به گرجستان را از طریق کشور ترکیه داشته باشید باید از این شهر بگذرید. ارزوروم یکی از شهرهای قدیمی است که بسیاری از جاذبه های شرق ترکیه را در خود قرار داده است. برخی از جاذبه های تاریخی از اقوام تاریخی که در سرزمین آناتولی زندگی می کردند همانند مدرسه چفته منار لی (the Cifte Minareli Medrese) و ارگ آن در این شهر قرار دارند. این مدرسه بنایی مذهبی مربوط به قرن 13 میلادی است. حتی بقایای بناهای تاریخی قرون وسطایی نیز در این شهر پیدا می کنید. هر زمان که از دیدن جاذبه های شرق ترکیه در شهر ارزوروم خسته شدید، به کافه ای رفته و با کافه لاته ها و شیرینی های خوشمزه خود را سرحال نمایید.

اگر به دنبال اطلاعات بیشتر راجع به جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه هستید، می توانید مطلب 10 مورد از جاذبه های گردشگری ارزروم ترکیه را مطالعه کنید

بیشتر شهرهایی که در شرق آناتولی قرار دارند، با اتوبوس ها و تاکسی به یکدیگر متصل شده اند اما بهترین روش برای بازدید از جاذبه های شرق ترکیه شرکت در تورهاست. چرا که شما را تا نزدیکی جاذبه ها می برند و وسیله نقلیه برایتان تماما فراهم است. در غیر این صورت، بهتر است که با وسیله نقلیه شخصی به دیدن این جاذبه ها بروید. بیشتر تورهای شرق ترکیه از شهر ارزوروم شروع شده و به ادانا (Adana) ختم می شود. از این دو شهر نیز، پرواز مستقیم به استانبول وجود دارد.

بهترین زمان سفر به این ناحیه نیز، فصل های بهار و تابستان است. چرا که در زمستان دمای هوای این نواحی گاهی به منفی 30 درجه سانتی گراد می رسد.

شهر آنی | Ani

آنی نام شهری باستانی است در کنار دره و تنگه ای به همین نام است. این شهر در زمان های قدیم بسیار پر رونق و عظیم بوده و به عنوان یک مرکز تجاری مهم در عهد خود نقش ایفا می کرده است. به همین دلیل یکی از پرجمعیت ترین شهرهای باستانی محسوب می شود. در واقع تخمین زده شده است که این شهر حدود 5000 کلیسا داشته که هم اکنون خرابه های بسیاری از این کلیساها باقی مانده اند. این شهر و خرابه های آن یکی از جذاب ترین جاذبه های شرق ترکیه است که هر بازدیدکننده ای را به حیرت وا می دارد.

  • نحوه دسترسی به این شهر

برای رسیدن به شهر باستانی آنی باید ابتدا خود را به شهر کارس (Kars) در نزدیکی مرزهای ارمنستان برسانید. پس از آن جاده شهر آنی را پیش گرفته و به سایت باستانی آنی می رسید. تنگه ای که ویرانه های باستانی شهر آنی بر روی آن قرار گرفته است، خطوط مرزی بین ترکیه و ارمنستان را معین می کند. این شهر در حقیقت شهری ارمنی بوده که در راستا جاده ابریشم قرار گرفته بود. امروزه دیوارهای قدرتمند و همچنین کلیساهای بسیار (که برخی از آن ها دارای نقاشی های منحصر به فردی هستند)، مساجد و پل های متعدد، هنوز دیده می شود.

اگر به دنبال آشنایی بیشتر با جاذبه های ترکیه هستید می توانید مطلب جاذبه های ترکیه را بخوانید.

دوغوبیازیت | Dogubeyazit

از دیگر جاذبه های شرق ترکیه که می توان به آن در این نزدیکی اشاره کرد، دوغوبیازیت (Dogubeyazit) است. راستای که از شهر کارس به سمت دوغوبیازیت و ویرانه های باستانی شهر آنی می رود، از میان کوهستان های خیره کننده، دشت های وسیع و مناطق روستایی می گذرد. می توانید روستاییان را ببینید که بر روی سقف خانه هایشان نشسته اند و عبور شما را از دور نگاه می کنند.

دوغوبیازیت یک شهر کوچک باستانی با دو منطقه توریستی برجسته است: کوه آرارات و کاخ اسحاق پاشا.

کاخ اسحاق پاشا | Ishak Pasha palace

این کاخ بر روی تپه ای مشرف به دوغوبیازیت و دشتی وسیع ساخته شده است. کاخ اسحاق پاشا از جاذبه های شرق ترکیه و مروبط به قرن هفدهم میلادی است که نشان دهنده معماری بی نظیر عثمانی در آن دوران است. تزئینات و حجاری های پیچیده بر روی دیواره ها و دژهای این کاخ واقعا ستودنی ست.

کوه آرارات | Mount Ararat

برای دسترسی به این کوه عظیم باید به شهر دوغوبیازیت بروید. ارتفاع قله آن 5 137 متر بوده و عظیمترین قله و کوه در ترکیه محسوب می شود. نام این کوه در میان آثار تاریخی بسیار آورده شده است. یکی از داستان های جذابی که پیرامون کوه آرارات وجود دارد مربوط به داستان نوح و کشتی اوست. گفته می شود که پس از اینکه طوفان عظیم در زمان حضرت نوح تمام می شود، کشتی او بر روی قله کوه آرارات به خشکی می نشیند و فرود می آید.

دریاچه وان | Lake Van

از شهر دوغوبیازیت به سمت جنوب غربی و دریاچه وان حرکت کنید. در راستای که به سمت دریاچه وان می رود، می توانید به دیدن یکی از زیباترین جاذبه های طبیعت گردی ترکیه به نام آبشار مرادیه (the Muradiye waterfall) بروید. دریاچه وان ترکیه عظیمترین دریاچه این کشور و یکی از مهم ترین جاذبه های طبیعت گردی ترکیه بوده که دارای آبی غنی از سودا و به رنگ سفید- فیروزه ای است. اطراف این دریاچه با کوه های پر از برف و جاذبه های تاریخی متعددی پوشانده شده و منظره ای بسیار زیبا را به وجود آورده است.

شهر وان در میان جاذبه های شرق ترکیه

شهر وان یکی از شلوغ ترین شهرهای ترکیه است که به دلیل صنعت فرش و صنایع دستی اش مشهور است. در خارج از شهر وان یکی از عظیمترین جاذبه های آن دیده می شود: دژ وان (the Van Citadel). اعتقاد بر این است که این دژ در قرن هفتم میلادی ساخته شده است. این قلعه بر روی یک صخره شیب دار مشرف به دریاچه وان قرار گرفته است. یکی دیگر از جاذبه های نزدیک این جاذبه، جزیره آکدامار (Akdamar)، در کنار دریاچه وان است.

سفری با قایق به این جزیره، بهترین راه برای لذت بردن از آب و هوای شگفت انگیز دریاچه و کوه های اطراف آن است. از جاذبه های شرق ترکیه در این جزیره، می توان به یک بنای یادبود ارمنی، یعنی کلیسای صلیب مقدس اشاره کرد. این کلیسا که در قرن دهم میلادی با استفاده از ماسه سنگ های صورتی ساخته شده ، بیشتر به خاطر حجاری های غنی اش (که نشان دهنده داستان های مصور از کتاب مقدس است) مشهور است. این نقاشی ها تمام نماهای داخلی درون کلیسا را پر کرده اند و به آن زیبایی خاصی بخشیده اند.

حصن کیفا | Hasankeyf

پس از گذشتن از شهر وان به سمت حصن کیفا حرکت کنید. قبل از اینکه به این شهر برسید، از کناره های دریاچه وان می گذرید و مناظری بیشتری از این منطقه در جلوی چشمان شما ظاره خواهند شد. حصن کیفا یکی از قدیمی ترین شهرها در کنار رود تیگرس است. این شهر باستانی و تاریخی از مهم ترین و پربازدیدترین جاذبه های شرق ترکیه است که تورهای متعددی برای دیدن آن رهسپار این ناحیه می شوند. تنها با دیدن خود شهر، نفس هایتان در سینه حبس می شود. هر قسمتی از شهر انگار توسط سنگ های رودخانه ای از جا کنده شده و به کناری انداخته شده است.

هزاران سال پیش، اینجا یکی از پرجمعیت ترین و عظیمترین شهرهای بین النهرین بود که صنعتی پر رونق داشت اما امروزه تنها ویرانه هایی از آن باقی مانده است. در حال حاضر به دلیل اینکه در نزدیکی این شهر سدی در حال ساخت است، شهر حصن کیفا جزو 100 آثار تاریخی در حال خطر جهان در حال نظارت مداوم است.

منبع: velvetescape.com

منبع: الی گشت

به "چه جاذبه هایی را در شرق ترکیه خواهید دید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چه جاذبه هایی را در شرق ترکیه خواهید دید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید