بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل کسب روزی از راه صیادی بوده است

به گزارش ساعت شیک، ایسنا/ براساس خبرهای منتشر گشته، بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل کسب روزی از راه صیادی بوده است.

بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل کسب روزی از راه صیادی بوده است

شنا، سوار شدن بر جت اسکی، قایق سواری، فلای بورد، ماهیگیری در آبهای کم عمق، تماشای غروب آفتاب و آفتاب گرفتن در ساحل ماسه ای تنها بخشی از ظرفیت ساحل های استان بوشهر هستند که در قالب جهانگردی می توانند سالانه عایدیهای بسیاری برای این استان داشته باشند.

رونق و شکوفایی جهانگردی دریایی البته از اولویت های دولت و وزارت میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی نیز هستند بطوریکه در سند تحول دولت هم در دو بخش به موضوع تحول دریامحور و تحول جهانگردی دریایی اشاره شده است اما توسعه همکاری مستمر دو بخش خصوصی و دولتی را می طلبد.

کارشناسان معتقدند که در برنامه های توسعه، به دریا رسیدیم اما ایست و عقب گرد داشته ایم و هیچ کار درخشانی در دریا انجام ندادیم، فعالیت ها کج دار و مریز در خشکی متمرکز شده و برای سواحل و دریا یا برنامه ای نداشته ایم یا به مرحله اجرا نرسیده اند؛ بطوریکه اندک جهانگردان خارجی، ایران را با آثار باستانی و تاریخی آن می شناسند و از زیبایی های خفته در خلیج فارس اطلاعی ندارند.

بی انصافی است که اقدامات جهانگردی دریایی در دو جزیره کیش و قشم و تاحدودی هرمزگان را نادیده بگیریم اما به یقین این ظرفیت در استان بوشهر با طولانی ترین مرز دریایی با خلیج فارس در پیچ و خم وعده و وعیدها غرق گشته و اراده برای کشتی به گل نشسته این حوزه وجود ندارد.

رئیس گروه جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان بوشهر اظهار کرد: جهانگردی مقوله ای است که امروزه تعاریف بیشماری برای همه بوجود آورده است اما اگر بخواهیم تعریفی ساده داشته باشیم باید بگوییم هر گونه مسافرت بین یک روز تا یک سال که از محل زندگی خود به مکانی دیگر برای گذران اوقات فراغت رفته باشیم. هر چند اکنون سازمان جهانی اهداف مسافرت های کاری و کسب عایدی را جز تعریف جهانگردی نمی داند اما شاید اگر با نگاهی مغرضانه به آن داشته باشیم همین موضوع را نیز به عنوان جهانگرد و جهانگردی ببینیم.

حامد آبزن اضافه نمود: در تعریف جهانگردی دریایی ابعاد به سمت سوی فعالیت های سرگرمیی می رود که یک بخش از هرم جهانگردی را دریا تشکیل می دهند. یا به نوعی دریا نقش مهمی در گذراندن مدت زمانی است که یک جهانگرد وقت خود را صرف آن می نماید.

وجه تمایز ظرفیت جهانگردی بوشهر با سایر استانها دریا است

وی توضیح داد: در بحث پتانسیل های جهانگردی استان بوشهر باید بدون تعارف بگوییم که وجه تمایز ما با سایر استان های کشور دریا است. شاید به مذاق خیلی ها خوش نیاید و بگویند نخلستان و کوهستان و... هم هست و نبایدبگوییم دریا دریا دریا، اما آمارها نشان می دهند که در پیک سفر بیشترین ترددهای در شهرها و روستاهای ساحلی بوده و این نشان می دهد که مردم سفر خود به استان بوشهر را بیشتر با جنبه استفاده از فضاهای ساحل و دریا برنامه ریزی می نمایند.

رئیس گروه جهانگردی استان بوشهر یادآور شد: تا به امروز بیشترین استفاده ما بوشهری ها از دریا به عنوان محل ارزاق آن هم از صیادی بوده است. یعنی فقط ماهی گرفته ایم و خورده ایم. نگاهی به کشورهای پیشرفته نشان می دهد که این کشورها با هزینه های کمتری به فراوری ماهی پرورشی پرداخته، آن را جایگزین این صنعت نموده و از دریا استفاده های دیگری را مورد بهره برداری قرار داده اند اما تا کنون در ایران این موضوع به صورت لاکپشتی پیش رفته است که می تواند گفت بخش اعظم دلیل آن سرمایه گذاران هستند که دانش کافی و لازم را ندارند و بخشی از آن نیز قوانینی است که گاها دست و پا گیر هستند یا تحریم هایی که اجازه استفاده از تکنولوژی را محدود نموده اند.

آبزن ادامه داد: استان بوشهر هم از این موضوع مستثنی نیست، اما اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در حال شکل گیری است و با توسعه صنعت جهانگردی که یک صنعت نوپا در کشور است، جهانگردی دریایی نیز با همین نوپا بودن در استان بوشهر شکل و شمایل دیگری یافته و سرمایه گذاری در بعضی از شهرها شکل گفته است. امیدواریم که به پایان برسد تا بتوانیم با قدرت خوبی این مسیر را پیش بگیریم.

وی بیان نمود: قطب جهانگردی دریایی برای بوشهر یک شعار است و باید برای تحقق آن کوشش کرد. همواره همینطور بوده و اول باید شعار را معین کنیم و پس از آن برنامه ریزی کنیم. البته این نظر شخصی من است که با توجه به پتانسیل ها شعارهایمان را آماده کنیم اما اینکه شعاری دهیم، قابل پذیرش جامعه نیست.

رئیس گروه جهانگردی اداره کل میراث فرهنگی، جهانگردی و صنایع دستی استان بوشهر تاکید نمود: شعار قطب جهانگردی دریاییف شعاری است هم راستا با استان بوشهر که باید همه مسئولان بدون موازی کاری و با یک کار بین سازمانی به این موضوع اهتمام ویژه داشته و به سمت شعار پیش رویم.

آبزن گفت: بحث آب و هوا در داشتن جهانگرد آن هم در ایران بسیار تاثیر دارد، زیرا هزینه های جاری در فصول گرم سال گاها بیشتر می گردد و این موضوع را نمی گردد انکار کرد، اما مطمئنا با توسعه صنعت جهانگردی آن هم در بخش جهانگردی دریایی می توانیم تا حدودی برای فصول گرم سال هم جهانگردان خاصی داشته باشیم.

وی در مورد لنج های سنتی و گورستان لنج ها اظهار کرد: این لنج ها بخشی از سرگرمیاتی است که در سواحل واقع شده اند و این موضوع به عنوان یک جاذبه جهانگردی می تواند تاثیر بسزایی در جذب جهانگرد داشته باشد؛ آنچه جهانگرد را جذب می نماید در کنار این اماکن، داستان های آن است؛ داستان هایی که گورستان لنج ها وجود دارد.

80 درصد از جهانگردان از ظرفیت های دریایی استفاده می نمایند

رئیس گروه جهانگردی استان بوشهر توضیح داد: سالانه بطور میانگین 80 درصد از جهانگردان این استان از ظرفیت های ایجاد شده موقت در حوزه جهانگردی دریایی استفاده می نمایند. البته باید بگویم که این ظرفیت فقط گشت دریایی نیست، بطور مثال رستوران های ساحلی، وسایل بازی ساحلی، ورزش ها و سرگرمیات ساحلی، تورهای جهانگردی دریایی و تجربه ای و حتی مسابقات مجسمه های شنی و ماهیگیری و امثال آن جز جهانگردی دریایی محسوب می گردد. با این اوصاف اغلب جهانگردان از ظرفیت رستوران های ساحلی ما بهره مند می شوند و این یعنی اغلب از این ظرفیت استفاده می گردد.

آبزن مطرح نمود: جهانگردی دریایی همانگونه که گفتم اغلب فعالیت هایی که در سواحل و دریا برای سرگرمی و گذران اوقات فراغت انجام می گردد تعریف شده است. فاصله زیادی داریم که بگوییم در استان بوشهر به نقطه ای رسیده ایم که رضایت داشته باشیم اما در بیشتر شهرهای ساحلی سرمایه گذاری در بخش دریایی تا حدودی در حال شکل گیری است و میتوان به آینده امیدوار بود، چون این بخش از توسعه جهانگردی تا کنون بکر مانده و می تواند لقمه خوشمزه ای برای سرمایه گذار باشد اما اگر برنامه ریزی مدون و خوبی در این زمینه نداشته باشیم یا مسیر توسعه را بدون در نظر گرفتن ضوابط و استانداردها پیش نبریم، به یقین به مسائل متعددی خواهیم خورد.

منبع: همگردی

به "بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل کسب روزی از راه صیادی بوده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیشترین استفاده بوشهری ها از دریا به عنوان محل کسب روزی از راه صیادی بوده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید