تصمیم گیلانی ها؛ تبدیل کردن بادام زمینی به محصولات آرایشی

به گزارش ساعت شیک، سرپرست اداره بازرگانی خارجی سازمان صمت گیلان گفت: تبدیل بادام زمینی به محصولات آرایشی ارزش افزوده بیشتری نسبت به تبدیل بادام زمینی به فراورده های غذایی دارد.

تصمیم گیلانی ها؛ تبدیل کردن بادام زمینی به محصولات آرایشی

به گزارش ساعت شیک به نقل از ایسنا، محمد فیض در جلسه میزکالایی بادام که در اداره صمت شهرستان آستانه اشرفیه برگزار شد با تاکید بر لزوم رونق تولید محصول بادام و استفاده از ظرفیت بازار اوراسیا گفت: اتحادیه اقتصادی اوراسیا (EAEU) در سال 2014 و با توافق میان کشورهای بلاروس، روسیه، ارمنستان، قرقیزستان و قزاقستان شکل گرفت و براساس پیمان این اتحادیه، تعرفه گمرکی در تجارت کالایی بین اعضای آن صفر است. ایران نیز در اردیبهشت ماه سال گذشته توافقنامه ایجاد محدوده آزاد تجاری با این اتحادیه امضا کرد.

وی افزود: این موافقنامه شامل 882 قلم کالا است که 380 قلم ترجیحات اعطایی ایران به اوراسیا و 502 قلم هم ترجیحات اعطایی اوراسیا به ایران است.

فیض با اشاره به ظرفیت 400 میلیارد دلاری کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا گفت: پیوستن به یک بازار 180 میلیون نفری، بازار وسیع با فرصت های صادراتی فراوان برای ایران بوجود خواهد آورد و در این بین می توان برای محصول استراتژیک بادام زمینی در کنار سایر محصولات شرایط صادرات را فراهم کرد.

وی ارزش اضافه نموده تبدیل بادام زمینی به فرآورده های گران قیمتی چون محصولات آرایشی، بهداشتی و شیمیایی را به مراتب بیشتر از تبدیل بادام زمینی به فرآورده های غذایی مطرح نمود و گفت: قطعا این کار ارزش اضافه نموده بیشتری در صنایع مرتبط و وابسته به بادام زمینی ایجاد خواهد کرد.

تحول اقتصاد کشاورزی با کشت حرفه ای بادام زمینی

محمدرضا حامیان رئیس اداره صمت استانه اشرفیه در ادامه این جلسه پیرامون لزوم حمایت از تولید محصول بادام در آستانه اشرفیه گفت: فرآوری حرف ای و کشت مکانیزه بادام با توجه به اقلیم مناسب آستانه اشرفیه می تواند اقتصاد گیلان را متحول کند.

وی افزود: در این بین مهم ترین معضلات و مشکلاتی که هم اکنون در راستا تولید بادام زمینی وجود دارد، سنتی بودن فرآیند کشت این محصول در آستانه اشرفیه است و کمبود صنایع فرآوری مرتبط در گیلان نیز از دیگر موانع موجود محسوب می شود.

حامیان گفت: در حال حاضر بیش از 80 درصد بادام زمینی ایران را بادام کاران شهرستان آستانه اشرفیه تولید و روانه بازارهای مصرف می کنند.

رئیس اداره صمت استانه اشرفیه شرح داد: آستانه اشرفیه به علت برخورداری از زمین های حاصلخیز حاصل از رسوب آبرفت رودخانه سفیدرود، قطب نخست تولید بادام زمینی در کشور است.

محصول بادام زمینی گیلان علاوه بر شهرستان آستانه اشرفیه در شهرستان هایی نظیر رشت، تالش، رودبار و بندرانزلی نیز کشت می شود.

منبع: همشهری آنلاین

به "تصمیم گیلانی ها؛ تبدیل کردن بادام زمینی به محصولات آرایشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصمیم گیلانی ها؛ تبدیل کردن بادام زمینی به محصولات آرایشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید