سرطان نازوفارنکس چیست و چگونه درمان میشود؟

به گزارش ساعت شیک، سرطان نازوفارنکس یکی از سرطانهای نادر در مقایسه با دیگر سرطان ها است که در ناحیه گلو ایجاد می گردد و اگر به موقع تشخیص داده گردد به راحتی می توان آن را درمان کرد. گاهی وجود یک توده در ناحیه گردن میتواند نشانه ای از سرطان نازوفارنکس باشد.

سرطان نازوفارنکس چیست و چگونه درمان میشود؟

سرطان نازوفارنکس چیست؟

فارنکس در حقیقت یک اصطلاح پزشکی است که برای حلق به کار می رود. حلق شامل سه بخش مختلف است که نازوفارنکس یکی از این بخش ها است. نازوفارنکس شامل قسمتی است که پشت بینی را به پشت دهان متصل می نماید. نازوفارنکس در قسمت بالای ناحیه نرمی در پشت سقف دهان واقع شده است، که امکان مشاهده مستقیم این ناحیه وجود ندارد.

سرطان نازوفارنکس در حقیقت مربوط به سر و گردن است که بیش تر ناحیه گوش، حلق و بینی را درگیر می نماید.

انواع سرطان نازوفارنکس
سرطان نازوفارنکس بر اساس آن نقاطی از بدن که درگیر این بیماری می گردد، نام های متفاوتی می گیرد. در ادامه انواع مختلفی از این نوع سرطان را برای شما آورده ایم:

سرطان حنجره

سرطان دهان

سرطان سینوس

سرطان لوزه

سرطان غدد بزاقی

سرطان گلو.1

نشانه های ابتلا به سرطان نازوفارنکس

ابتلا به این بیماری در افراد می تواند علائم و نشانه های مختلفی داشته باشد. ممکن است بیمار به وجود یک توده در قسمت گردن خود مشکوک گردد و یا قدرت شنوایی او ضعیف تر گردد که به طور معمول تنها در یک گوش ایجاد می گردد.

وزوز گوش نیز یکی دیگر ازعلائم احتمالی ابتلا به سرطان نازوفارنکس می باشد که در آن صدایی شبیه به زنگ فراوری می گردد و از داخل بدن فراوری می گردد. بعلاوه ممکن است این افراد دچار خونریزی بینی شده و یا بینی آن ها مسدود گردد.

در صورتی که این علائم را در خود مشاهده کردید و به مدت چند هفته متوالی این نشانه ها را ادامه پیدا کردند، بهتر است به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه نمایید.

درست است که ابتلا به این نوع سرطان چندان شایع نیست، اما بهتر است نشانه های خود را برای اطمینان با پزشک خود در میان بگذارید.

بروز درد موضعی در این نوع سرطان شایع نمی باشد، اما وجود سوراخ شیپور استاش در ناحیه نازوفارنکس نقش عمده ای در ظهور علایم سرطان نازوفارنکس در حفره بینی دارد. فشار در نازوفارنکس بر روی سوراخ شیپور استاش اجازه باز شدن آن را نمی دهد، در نتیجه مایع در گوش میانی جمع شده و بیمار دچار التهاب گوش میانی همراه با نشت مایع خواهد شد.

در این شرایط بیمار احساس پری گوش و کاهش خفیف تا میانه قوه شنوایی خواهد داشت که در این مواقع عمدتا درد وجود ندارد، مگر این که مایع گوش به شکل ثانویه دچار عفونت گردد.2

چه عواملی باعث سرطان نازوفارنکس می شوند؟

علت دقیق سرطان نازوفارنکس ناشناخته است ، اما تعدادی از عوامل می توانند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهند.

این شامل:

از نژاد جنوب چین یا شمال آفریقا است

داشتن رژیم غذایی بسیار پر از گوشت و ماهی های نمک دار

در معرض ویروس Epstein-Barr (EBV) ، یک ویروس رایج که باعث تب غده می گردد

داشتن شغلی که به طور منظم در معرض گرد و غبار چوب سخت باشید

داشتن یک خویشاوند درجه یک ، مانند پدر و مادر ، که این شرایط را داشته است

قرار گرفتن در معرض ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) بعلاوه ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان حلق بینی را افزایش دهد.

حدود 3 برابر مردان از زنان مبتلا به سرطان حلق حلق می شوند و میانگین سنی در تشخیص حدود 50 سال است.3

چگونه می توان سرطان نازوفارنکس را تشخیص داد؟

تشخیص سرطان نازوفارنکس معمولا با انجام معاینات و تست های تشخیصی به وسیله پزشک متخصص امکان پذیر است. این معاینات معمولا شامل معاینه از گلو با یک آینه کوچک است. بعضی از آزمایش های ضروری که برای تشخیص سرطان نازوفارنکس تجویز می گردد، عبارتند از:
نازاندوسکوپی
در این روش معمولا مشابه روش آندوسکوپی، تلسکوپی به وسیله بینی به قسمت انتهایی بینی و گلو وارد بدن می گردد. در این روش در صورت احتیاج بی حسی موضعی انجام می گردد.
پانندوسکوپی
در این روش به معاینه دقیق بینی و گلو پرداخته می گردد که با دقت وجود توده را آنالیز می نماید. انجام این روش در صورت احتیاج با بیهوشی صورت می گیرد.
اسکن تصویربرداری
از این روش برای تشخیص تومورها و توده های موجود در ناحیه گردن و گلو استفاده می گردد. سی تی اسکن و MRI رایج ترین راه های تصویربرداری هستند.
بیوپسی یا نمونه برداری
در این روش نیز معمولا حین پانندوسکوپی بافت کوچکی از گلو یا توده موجود در گلو برای انجام آزمایش های تکمیلی برداشته می گردد.
آزمایش خون یا ادرار
این آزمایش برای آنالیز ناهنجاری لثه، دهان، بینی، گونه ها و … انجام می گردد.
تست HPV
در این روش برای آنالیز عامل HPV که یکی از ریسک فاکتورهای وجود سرطان در ناحیه سر و گردن است، استفاده می گردد.
تست مولکولی تومور
این روش شامل آنالیز آزمایشگاهی نمونه توده، با هدف شناسایی ژن ها، پروتئین ها و سایر عوامل منحصر به فرد توده شناسایی شده است.
اسکن استخوان
این روش برای آنالیز توسعه سرطان به استخوان ها استفاده می گردد. زیرا در بسیاری از موارد این سرطان به استخوان ناحیه گلو و گردن توسعه می یابد.
سونوگرافی
این روش شامل استفاده از امواج فراصوت برای ایجاد تصویر از اندام های داخلی است. به این ترتیب توده های پنهان نیز می توانند تشخیص داده شوند.
توموگرافی با انتشار پوزیترون
این روش تشخیص معمولا همراه با CT اسکن انجام می گردد.
رادیوگرافی پانورامیک
این روش تشخیص نوعی از روش تصویربرداری با اشعه ایکس است که در تشخیص سرطان یا ارزیابی دندان ها پیش از پرتودرمانی یا شیمی درمانی کاربرد دارد. این روش اغلب به نام پانورکس شناخته می گردد.1

درمان سرطان نازوفارنکس

درمان های به کار رفته برای این بیماری می تواند بر اساس شدت و وسعت درگیری متفاوت باشد. در صورتی که بیماری منجر به فلج عصب فاسیال یا تهاجم به غدد لنفاوى موضعى شده باشد، درمان باید فشرده و شدید بوده و به صورت برداشتن کامل و موضعى تومور به همراه حاشیه اى از بافت غیر سرطانی براى بیوپسى توصیه می گردد.
جراحی
برای انجام جراحى برای درمان بیماری می بایست به گستردگی بیمارى توجه نمود. ضروری است حین جراحی عصب فاسیال حفظ گردد، مگر این که فلج شده باشد یا مستقیما به وسیله تومورها مورد تهاجم قرار گرفته باشد. معمولاً در صورتی که متاستاز دوردست وجود داشته باشد، جراحى انجام نمى گردد مگر در صورت وجود کارسینوم کیستى آدنوئید.
پرتو درمانی
کارسینوم هاى سنگفرشى مخاطى نسبت به اشعه حساس هستند، به ویژه اگر کوچک بوده یا به شکل سطحی تهاجم داشته باشند. در تومورهاى موجود در حفره دهان و ناحیه دهانی حلقی که قطری به مقدار حدود 4 سانتى متر دارند، ممکن است نتیجه درمان جراحى مانند نتایج حاصل از پرتودرمانى مطلوب نباشد.

گاهی اوقات ممکن است پرتودرمانى به همان مقدار ای که جراحى مؤثر است مفید باشد، اما مزیتی که پرتو درمانی دارد این است که عوارض جانبى جراحى مثل تغییر شکل و فرم اولیه صورت فرد را ندارد.

با این وجود التهاب مخاط، خشک شدن دهان و احتمال نکروز استخوان و بروز مشکل در تکلم بعد از پرتو درمانى ممکن است رخ دهد که باید این موارد هم در نظر گرفته شوند. تومورهاىی که مقدار بزرگ تری داشته و در حفره دهان قرار گرفته اند به پرتو درمانى جواب خوبی نمى دهند و به همین علت برای از بین بردن این ضایعات در بیش تر مواقع، جراحى و سپس انجام پرتو درمانى موضعى بعد از آن یک روش درمانى ارجح محسوب مى گردد.

سلول های سرطانی که در پی ابتلا به سرطان نازوفارنکس به وجود می آیند در مقابل تابش پرتو و پرتو درمانی حساس هستند و به همین علت هم روش رادیو تراپی یا پرتو درمانی یکی از برترین روش های درمان این نوع سرطان محسوب می گردد.2

پینوشتها

1.www.darmankade.com

2.www.smhcharity.org

3.www.elmobadan.ir

منبع: راسخون

به "سرطان نازوفارنکس چیست و چگونه درمان میشود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرطان نازوفارنکس چیست و چگونه درمان میشود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید