علائم اصلی سرطان پانکراس

به گزارش ساعت شیک، سرطان پانکراس یکی از سرطان های رایج است که سالانه 331 هزار نفر را به کام مرگ می کشاند.

علائم اصلی سرطان پانکراس

به گزارش خبرنگار به نقل از پانکن، لوزالمعده یا پانکراس یک اندام مهم در بدن است که وظیفه ترشح هورمون های درون ریز و برون ریز متعددی را برعهده دارد و باعث تنظیم کارکرد مناسب بدن می گردد. با این حال، گاهی این اندام دچار سرطان می گردد. برآورد می گردد سالانه 331 هزار نفر در دنیا به علت ابتلا به این سرطان جان خود را از دست می دهند.

سرطان پانکراس به بیماری خاموش مشهور است، زیرا علائم آن به ندرت در مراحل اولیه مورد توجه قرار می گیرد. حتی با پیشرفت بیماری و بروز علائم آشکار آن، علائم اغلب گنگ هستند و به راحتی از سوی فرد نادیده گرفته می گردد.

در این مطلب به علائم ابتلا به سرطان پانکراس می پردازیم:

1- درد کمر یا معده

درد در شکم و یا وسط کمر می تواند نشان دهنده تومور باشد. براساس آنکه کدام قسمت از پانکراس درگیر سرطان شده باشد، تومور می تواند به اعصاب و اندام های نزدیک خود فشار آورد و یا در فرایند هضم غذا اختلال ایجاد کند.

2- نفخ شکم

یکی از رایج ترین علائم سرطان پانکراس، نفخ شکم است. بعلاوه این سرطان می تواند باعث آسیت گردد. آسیت به تجمع مایع در حفره صفاقی شکم اطلاق می گردد. این آب آوردگی باعث تورم و کشیدگی شکم می گردد که به راحتی با چشم قابل تشخیص است.

3- مسائل مرتبط گوارشی

از دست دادن اشتها، سوء هاضمه و حالت تهوعT رایج ترین علائمی است که در افراد مبتلا به سرطان پانکراس دیده می گردد. این علائمی زمانی بروز می نماید که سرطان بر توانایی بدن در هضم و جذب مواد غذایی تاثیر می گذارد. بعلاوه زمانی که تومور باعث توقف و یا کند شدن فرایند هضم غذا گردد هم علائم ذکر شده مشاهده می گردد.

4- کاهش وزن بی علت

کاهش وزن می تواند دلایل متعددی داشته باشد اما یکی از نشانه های سرطان پانکراس کاهش وزن بی علت است به طوری که فرد بدون افزایش فعالیت و یا کاهش مواد غذایی مصرفی خود شاهد فرایند نزولی وزن خود است. در واقع کاهش وزن ناشی از سرطان پانکراس به علت هضم نامناسب مواد غذایی و اختلال در جذب صورت می گیرد.

از سوی دیگر، سرطان پانکراس فرایند استفاده بدن از کالری و پروتئین را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع باعث آن می گردد که بدن کالری بیش از میزان معمول بسوزاند و در فرایند شکستن پروتئین، اقدام به کاهش حجم عضلات کند. بعلاوه این سرطان باعث کاهش اشتهای فرد می گردد.

از دیگر علائم ابتلا به سرطان پانکراس می توان به موارد ذیل اشاره نمود:

1- زرد شدن چشم و پوست

2- تغییر در حجم مدفوع

3- ابتلا به دیابت یا تغییر در فرایند کنترل بیماری دیابت (زیرا پانکراس مسئول ترشح انسولین است)

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "علائم اصلی سرطان پانکراس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علائم اصلی سرطان پانکراس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید