موپران چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش ساعت شیک، شاید ندانید موپران چیست اما احتمالا هنگامی که به آرایشگاه ها یا سالن های آرایشگری می روید، این وسیله را بارها دیده باشید. در این مقاله، درباره موپران، انواع و کاربردهای آن می خوانید.

موپران چیست و چه کاربردی دارد؟

موپران چیست؟

قبل از اینکه بخواهیم درباره این ابزار آرایشگری صحبت کنیم، باید بدانید که موپران چیست. موپران به یکی از ابزار و تجهیزات آرایشگری گفته می شود که برای پاک کردن موهای چیده شده در زمان کوتاه کردن مو به کار می رود. پاک کردن این موها با دست کار ساده ای نیست. هر قدر هم برای پاک کردن موها دقت بالایی داشته باشید، باز هم ممکن است برخی از آن ها را به خوبی نبینید و پاک نکنید. همین موضوع هم باعث می شود که حتی تا چند روز پس از کوتاه کردن مو، افراد موهایی روی لباس ها یا بدن خود پیدا کنند.

با استفاده از برس موپران می توانید مطمئن باشید که موها از روی گوش، گردن، صورت و لباس فرد کاملا پاک شده است. به این ترتیب، فردی که به تازگی موهایش را کوتاه کرده، ظاهری آراسته تر خواهد داشت.

اجزای اصلی برس موپران

برس موپران از موهای نرمی تشکیل شده که روی دسته برس قرار گرفته اند. این موها پاک کردن موهای ریز جدا شده از قیچی را از روی گردن، گوش و لباس شما پاک می کند اما جنس موهای برس موپران چیست؟

این موها از الیافی نرم درست شده اند که روی پوست احساس زبر و خشنی ایجاد نمی کنند. جالب است که بدانید برخی از انواع موپران آرایشگاهی از موهای طبیعی درست می شوند. برس های موپرانی که الیاف نرم تر و لطیف تری دارند برای پاک کردن موهای چیده شده از روی نواحی حساس تر پوست مانند اطراف گوش و پشت گردن کاربرد دارند. برس با موهای زبرتر هم برای پاک کردن موهای چیده شده از روی لباس یا حتی بخش هایی از سر که موی آن چیده شده به کار می رود.

دسته موپران هم ممکن است پلاستیکی، فلزی، چوبی یا حتی شیشه ای باشد. دسته موپران را در مدل ها و شکل های مختلفی طراحی می کنند. این دسته ممکن است به شکل های بیضی، مستطیل، پایه بلند یا سایر اشکال طراحی شود. شکل دسته برس موپران در استفاده از آن نقش مهمی دارد. این دسته باید طوری طراحی شود که به راحتی در دست جا بگیرد.

انواع موپران حرفه ای

برس های موپران را می توان بر اساس کاربرد یا میزان ای که دارند دسته بندی کرد. بر این اساس، برس موپران به دو دسته اصلی یعنی برس های موپران آرایشگاهی و برس های موپران مخصوص آرایش تقسیم می شوند.

برس های موپران آرایشگاهی

برس های موپران آرایشگاهی همان برس هایی هستند که در پاسخ به سؤال موپران چیست، اول از همه به فکر می آیند. این مدل برس موپران همان طور که توضیح دادیم برای پاک کردن موهای چیده شده از اطراف گوش، گردن و لباس به کار می روند. برس موپران آرایشگاهی میزان های مختلفی دارد و معمولا در مقایسه با برس موپران مخصوص آرایش بزرگ تر است.

برس موپران مخصوص آرایش

برس موپران مخصوص آرایش یا موپران انگشتی برسی کوچک تر از برس موپران آرایشگاهی است. این مدل موپران برای آرایش خانم ها یا اصلاح ریش آقایان به کار می رود و به آن برس اصلاح نیز می گویند. موهای برس اصلاح نیز مانند برس آرایشگاهی از جنس مواد طبیعی یا مصنوعی هستند. این موها نیز مانند موهای موپران با چسب اپوکسی قدرتمند به دسته چسبانده می شود. برس های موپران مخصوص آرایش از نظر طراحی، جنس دسته و همچنین ارتفاع موها با یکدیگر متفاوت هستند.

جنس دسته برس موپران انگشتی اغلب از چوب، فلز یا رزین است. این دسته در مقایسه با دسته برس های موپران آرایشگاهی کوتاه تر است و به جای مشت در نوک انگشتان شما قرار می گیرد. به همین علت هم به آن موپران انگشتی گفته می شود.

کاربردهای موپران

برس موپران بسته به نوع آن کاربردهای مختلفی دارد. در واقع، در پاسخ به سؤال کاربردهای برس موپران چیست، باید ابتدا نوع آن را مشخص کنید. پس از آن، می توانید کاربردهای این مدل برس را نام ببرید.

کاربردهای برس موپران آرایشگاهی

برس های موپرانی که در آرایشگاه ها می بینید، یکی از وسایلی هستند که آرایشگرها باید در ابتدای تأسیس آرایشگاه خود و موقع خرید تجهیزات زیبایی آن را تهیه کنند. این برس کوچک در آرایشگاه ها ابزاری همه کاره است و در موارد مختلفی به کار می رود. مهم ترین کاربردهای برس موپران آرایشگاهی عبارت اند از:

  • پاک کردن موهای چیده شده: اولین کاربرد این نوع برس در آرایشگاه ها پاک کردن موهای چیده شده است. برس موپران به ویژه برای کوتاه کردن موها در مدل های پسرانه و مردانه کاربرد دارد. هنگام چیدن موها در مدل های مردانه و پسرانه، باید موهای اطراف گوش و پشت گردن به خوبی پاک شوند تا آرایشگر بتواند خط موها در این قسمت ها را صاف و با دقت دربیاورد.
  • استفاده بهینه از زمان: موپران یکی از ابزارهای هر آرایشگری حرفه ای است. در روزهایی که سالن های آرایشی مشتری بیشتری دارند، نقش این ابزار آرایشگری پررنگ تر می شود چراکه آرایشگر با استفاده از موپران زودتر و بهتر موهای چیده شده را از روی گردن، پشت گوش و لباس مشتری پاک می کند و کارها با سرعت بیشتری پیش می روند.
  • احساس بهتر برای مشتری: معمولا موهای چیده شده روی پوست گردن و نواحی از صورت که پوست حساس تری دارند، احساس ناخوشایندی ایجاد می کنند. در صورتی که مشتری پوستی حساس تر داشته باشد هم این موها به او احساس خارش می دهند یا حتی باعث قرمز شدن پوست او می شوند. با استفاده از برس موپران می توان موهای چیده شده را با سرعت و دقتی بیشتر پاک کرد. در نتیجه، مشتریان احساس بهتری خواهند داشت.
  • رعایت بهتر بهداشت: یکی دیگر از مسائلی که در آرایشگاه اهمیت فراوانی دارند، رعایت بهداشت است. از مسائل صنفی و انضباطی این مسئله که بگذریم، رعایت بهداشت باعث می شود که مشتریان شما کمتر دچار مسائل جسمی و بیماری های مختلف شوند. بنابراین، احتمال اینکه این مشتریان پس از مدتی به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند افزایش خواهد یافت اما در این زمینه، کاربرد موپران چیست؟ موپران می تواند جایگزین دستمال ها شود. به جای اینکه موهای چیده شده را با پیش بند یا دستمال پاک کنید، موپران حرفه ای را به کار می برید. بعد از استفاده هم می توانید این برس را بشویید تا بهداشت محیط کار رعایت شود.

کاربردهای موپران مخصوص آرایش

برس های موپران انگشتی به راحتی در دست جا می گیرند. همین ویژگی هم باعث شده که افراد موقع خرید برس های آرایشی، موپران را هم یکی از گزینه های اصلی خود بدانند. مدل های مختلف موپران های انگشتی را می توانید برای پاک کردن مو از روی لباس یا اصلاح ریش به کار ببرید.

برای استفاده از موپران موقع اصلاح ریش، باید ابتدا آن را در آب گرم بخیسانید. این کار باعث می شود که موهای برس موپران انگشتی نرم و آماده استفاده شوند. پس از اینکه موهای این برس نرم شدند، برس را به فوم اصلاح آغشته کنید. با استفاده از برس، فوم اصلاح را روی صورت بمالید و بعد موهای صورت را اصلاح کنید.

نکاتی که باید موقع خرید موپران بدانید

بهترین برس موپران همان برسی است که با نیازهای شما یا آرایشگاهتان مطابقت دارد. این برس باید قیمت مناسب و نگهداری آسانی داشته باشد. برای انتخاب برس موپران باید عوامل مختلف دیگری را هم در نظر بگیرید که مهم ترین آن ها عبارت اند از:

  • نوع پوست و مو: اگر به خرید برس موپران انگشتی فکر می کنید، باید نوع پوست و موی خود را در نظر بگیرید. برس هایی که موهای نرم تر دارند برای پوست های حساس مناسب هستند. برس ها با موهای زبرتر نیز در مواردی که پوست صورت چندان حساس نیز بهترین گزینه محسوب می شوند. در صورتی که قصد خرید برس موپران آرایشگاهی دارید، بهتر است هر دو نوع برس را تهیه کنید. این کار به شما حق انتخاب می دهد. در مواردی که مشتریان پوست حساس تری دارند، برس با موهای نرم را به کار می برید و برای پاک کردن موها از روی لباس مشتری نیز برس با موهای زبرتر مفید خواهد بود.
  • کاربرد برس: هدف شما از خرید برس موپران چیست؟ آیا آن را برای آرایشگاه خود می خواهید؟ در این صورت، باید انواع برس موپران را در آرایشگاه خود داشته باشید. در مقابل، اگر به خرید موپران انگشتی فکر می کنید، باید قبل از هر چیزی به کاربرد این برس برای خود فکر کنید. برس هایی که موهای مصنوعی دارند، معمولا به فرایند درست کردن کف برای اصلاح ریش سرعت می بخشند برس موپران با موهای طبیعی برای کسانی مناسب است که از کف درست کردن لذت می برند.
  • ارگونومی دسته موپران: دسته برس باید طوری طراحی شده باشد که در دست شما راحت و متعادل جا می گیرد. برای کنترل بهتر این برس باید میزان دسته آن را متناسب با میزان مشت خود انتخاب کنید.
  • زیبایی شناسی: ظاهر برس موپران عامل مهم دیگری است که در انتخاب آن نقش مهمی دارد. طرح های کلاسیک و مدرن این برس را با دقت بررسی کنید. باید در نهایت طرح و مدلی را انتخاب کنید که نه تنها کار با آن ساده است، بلکه ظاهر آن با سبک شخصی و دکوراسیون آرایشگاه یا حمام شما تناسب دارد و آن را تکمیل می کند.

بهترین راه برای نگهداری از برس موپران چیست؟

فرقی نمی کند که برس موپران مخصوص آرایش باشد یا یکی از ابزارهای آرایشگاهی به حساب بیاید، به هرحال، باید از این برس به خوبی نگهداری کنید. به این ترتیب، می توانید به راحتی از این برس برای یک دهه یا بیشتر استفاده کنید. موپران مانند هر شیء دیگری که با دقت ساخته شده، به مراقبت درست نیاز دارد. شستشو و خشک کردن کامل این برس پس از هر بار استفاده، باعث می شود که برس شما برای مدت بیشتری دوام بیاورد.

پس از هر مرتبه از این برس در آرایشگاه یا حمام، آن را کاملا زیر آب فرو ببرید. سپس، برس را با چند تکان قوی روی سینک بزنید تا آب آن کاملا خارج شود. در نهایت، برس را روی یک پایه به صورت معلق در هوا آویزان کنید. اجازه بدهید تا برس در مکانی خشک و خنک که دارای تهویه مناسب است خشک شود. دقت کنید که نباید برس موپران را بلافاصله پس از شستشو داخل کمد یا کابینت گذاشت. این کار باعث کپک زدن یا درست خشک نشدن برس می شود و استفاده از آن باعث ایجاد مسائل پوستی خواهد شد.

اگر به هر علتی موهای برس موپران شما کپک زدند، می توانید آن را در محلول بوراکس خیس کنید. پودر بوراکس را می توانید از فروشگاه ها یا عطاری ها بخرید. با ترکیب کردن این پودر در آب هم محلول بوراکس درست می شود.

هر چند وقت یکبار برس موپران نو بخریم؟

زمان تعویض برس موپران به میزان استفاده از آن و روشی که آن را به کار برده اید، بستگی دارد. بااین حال، برس های موپران باکیفیت حدود 10 سال دوام می آورند. البته، درباره این بازه زمانی باید به چند نکته مهم توجه کنید.

اول از همه اینکه موهای همه برس های موپران آرایشگاهی یا انگشتی به ویژه آن هایی که از موی طبیعی درست شده اند می ریزد. در نتیجه، نباید این اتفاق را نشانه ای از ماندگاری و دوام یک برس موپران بدانید. موهای طبیعی مانند موهای گراز کمی شکننده تر هستند و زودتر از سایر انواع برس نیاز به تعویض دارند.

نکته مهم دیگر این است که برس های موپران ساخته شده از موهای مصنوعی در مقایسه با برس هایی که از موی حیواناتی مانند گراز یا اسب ساخته شده، طول عمر بیشتری دارند. بنابراین، این برس ها اغلب بیش از 10 سال عمر می کنند و حتی بعید است که پیش از 15 سال به تعویض نیازی داشته باشند.

در نهایت، روش مراقبت شما از یک برس موپران هم اهمیت دارد. در صورتی که ندانید روش صحیح مراقبت از برس موپران چیست، ممکن است برس شما طول عمر کمتری داشته باشد. به عنوان مثال، اگر به جای اینکه برس را به صورت وارونه یا آویزان خشک کنید، آن را روی میز بگذارید تا خشک شود، قطعا طول عمر آن کاهش می یابد.

کلام آخر

برس موپران یکی از ابزارهای آرایشی است که در قرن هفدهم و هجدهم میلادی در اروپای غربی اختراع شد. این برس در ابتدا ابزاری در دست طبقات پایین تر جوامع غربی بود اما کم کم و با شناخت کاربردهای این برس، طبقه اشراف هم به استفاده از آن علاقه مند شدند. امروزه وارد هر آرایشگاهی که بشوید، حتما در میان تجهیزات حرفه ای آرایشگر، یک برس موپران هم می بینید.

برس موپران به دو نوع کلی برس حرفه ای و انگشتی تقسیم می شود. برس های حرفه ای برای پاک کردن موهای چیده شده از روی گردن، گوش و لباس به کار می روند. برس های کوچک تر موپران که با نام موپران انگشتی شناخته می شوند هم در اصلاح ریش یا آرایشگاه های زنانه کاربرد دارند. برای انتخاب بهترین برس باید بدانید که هدفتان از خرید موپران چیست. اگر به خرید تجهیزات حرفه ای برای آرایشگاه خود فکر می کنید، بهتر است انواع مدل های این برس در میزان های مختلف را داشته باشید. برای استفاده از این برس در خانه و برای موارد آرایشی هم یک مدل کوچک تر آن کافی است.

منبع: beardandblade

منبع: دیجیکالا مگ

به "موپران چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موپران چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید