10 تا از دیدنی ترین بازار های سنتی شیراز

به گزارش ساعت شیک، بازارهای سنتی شیراز را می شناسید؟ شهر شیراز یکی از مقاصد اصلی سفر در بین ایرانیان و جوامع بین المللی است و سالانه پذیرای هزاران نفر توریست است. در این شهر علاوه بر جاذبه ها و اماکن توریستی متنوع و تاریخی و گشتن در کوچه پس کوچه ها و عمارت های این شهر زیبا و تماشا طبیعت بکر می توانید در بازارهای سنتی شیراز قدم بزنید و از خرید سوغات و صنایع دستی شیراز لذت ببرید. در این مطلب با ما همراه باشید تا با تماشای ترین بازارهای سنتی شیراز آشنا شوید.

10 تا از دیدنی ترین بازار های سنتی شیراز

1. بازار وکیل - بازارهای سنتی شیراز

بازار وکیل از قدیمی ترین و معروفترین بازارهای سنتی شیراز است که در دوره زندیه و به دستور کریم خان زند در شیراز ساخته شد. بعلاوه این بازار در لیست 10 بازار تاریخی کشور قرار گرفته است و به عنوان اثر ملی به ثبت رسیده است. بازار وکیل دارای یک چهار سوق بزرگ پنج دری با چهار کاروانسرا است که دور تا دور آن حجره هایی که دارای معماری زیبا و باشکوه ایرانی هستند قرار دارند. اگر قصد خرید سوغاتی و شیرینی های و خوردنی های شیراز را دارید حتما سری به بازار وکیل بزنید تا با کیفیت بالا و قیمت مناسب اجناس مورد احتیاج خود را بخرید.

2.بازار شب شیراز

بازارهای شب شیراز از جمله بازارهای سنتی شیراز و معروف هستند و برخلاف سایر شهرها که بازارها تا شب باز هستند این بازارها تا نیمه شب فعالیت می نمایند. بازارهای شبانه بیشتر در قصرالشعب شیراز هستند که از ساعت 12 شب به بعد تا نیمه های شب فعال هستند. بازار شب شیراز یکی از بازارهای محبوب شبانه شیراز است که در بین توریستان محبوبیت بالایی دارند. این بازار در بلوار کریم خان زند و محله فردوسی قرار گرفته است و می توانید در آن محصولات و اقلام مختلف را با تنوع بالا و قیمت مناسب تهیه کنید.

3. بازار مسگرها

بازار مسگرها که از بقایای بازار قیصریه به جا مانده در نزدیکی چند جاذبه توریستی قرار گرفته است و یکی از بازارهای سنتی شیراز و قدیمی است. این بازار دارای معماری زیبای ایرانی و شبیه به بازار وکیل است که از زمان قاجار تا به امروز فعالیت می نماید. بازار مسگرها مرکز فروش لوازم خانگی است و اگر قصد خرید لوازم خانگی برای جهیزیه و محصولات مسی مثل زیورآلات مسی، سینی مسی، گلدان مسی، قابلمه مسی و بسیاری موارد دیگر را دارید این بازار می تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد.

4. بازار نو مشیر - بازارهای سنتی شیراز

بازار نو مشیر هم مانند سرای مشیر مرکز فروش صنایع دستی شیراز است که به بازار وکیل متصل است. این بازار تاریخی به علت قرار گرفتن بین بازار وکیل و سرای مشیر از جمله بازارهای پرطرفدار بین توریستانی است که قصد خرید صنایع دستی شیراز و بازارگردی دارند و همه روزه تعداد زیادی توریست از این بازار تماشا می نمایند.

5.بازار حاجی شیراز - بازارهای سنتی شیراز

یکی دیگر از بازارهای تاریخی و قدیمی شیراز بازار حاجی شیراز است که قدمتی هزار ساله دارد و حد فاصل خیابان لطفعلی خان زند و بقعه واقع شده است . این بازار سرپوشیده از جمله بازارهای سنتی شیراز است که همه چیز در آن پیدا می گردد و از خوردنی های خوشمزه شیراز تا لباس و صنایع دستی و اجناس سنتی مثل پارچه های سنتی و محلی، ترمه، پارچه های رنگی، لوازم بهداشتی و بسیاری موارد دیگر را می توانید از این بازار بخرید. بعلاوه اگر قصد خرید لباس محلی عشایر قشقایی شیراز را دارید برترین محل برای پیدا کردن این لباس های سنتی و اصیل فروشگاه های لباس سنتی بازار حاجی است.

6.سرای مشیر شیراز

سرای گلشن یا سرای مشیر شیراز که در زمان فتحعلی شاه ساخته شده یک بنای تاریخی با حیاط بزرگی است که دور تا دور آن حجره های قدیمی قرار گرفته اند و در کنار بازار وکیل واقع شده و از جمله آثار ملی ثبت شده و محل مناسبی برای پیدا کردن صنایع دستی اصیل شیراز است. بازار کوچک سرای مشیر شیراز دارای اجناس متنوع و مجذوب کننده است و در آن می توانید انواع صنایع دستی مثل پارچه های ترمه بافی شده و ظروف زیبایی که دارای نقش و نگار زیبا از خاتم کاری، منبت کاری، معرق کاری، حکاکی و قلم زنی هستند را بخرید.

7.بازار روح الله

بازار روح الله متعلق به دوران زندیه است که به سرای مشیر و خیابان لطفعلی خان زند راه دارد و از جمله بازارهای سنتی شیراز با قدمتی طولانی و تاریخی است. این بازار یک متر پایین تر از سطح زمین قرار گرفته است و به همین علت فضای داخلی بازار تاریک تر از سایر بازارهای شیراز است. بازار روح الله در گذشته محل خرید و فروش مرغ بوده و به همین علت به بازار مرغ معروف است، اما در حال حاضر همه چیز را در این بازار می توانید تهیه کنید.

8.اردو بازار شیراز

اردو بازار شیراز یکی از بازارهای سنتی شیراز است که بین سرای مشیر و بازار مسگرها و در سه راهی روح الله قرار گرفته است. این بازار قدیمی از جمله بازارهای دوره قاجاریه است که در لیست آثار ملی به ثبت رسیده و مرکز عمده فروشی های شیراز است و تقریبا هر چیزی در این بازار به صورت عمده به فروش می رسد. این بازار متصل به سایر بازارهای شیراز و از جمله بازارهای تاریخی با معماری ایرانی است.

9. بازار طالقانی شیراز - بازارهای سنتی شیراز

بازار طالقانی شیراز یکی از بازارهای قدیمی شیراز واقع در خیابان طالقانی و پشت بقعه مادر شاهچراغ واقع شده است. این بازار مرکز فروش پوشاک، لوازم ورزشی، لوازم آرایشی و بهداشتی و لوازم خیاطی است که با کیفیت بالا و قیمت مناسب می توانید در این بازار تهیه کنید.

10.بازارچه فیل

بازارچه فیل در گذشته کاروانسرای فیل نام داشت که محلی برای خرید و فروش فرش و استراحت کاروان ها بود که امروزه همچنان این بازارچه به عنوان بازارچه فرش شناخته می گردد. در این بازار علاوه بر فرش ادویه جات متنوع هم وجود دارد و اگر قصد خرید فرش و ادویه دارید حتما سری به بازارچه فیل بزنید. این بازارچه از 32 حجره که دور تا دور حیاط قرار دارند تشکیل شده و از ضلع جنوبی هم به راسته فرش ها راه دارد.

حرف آخر درباره بازارهای سنتی شیراز

شیراز شهر شعر و ادب و از جمله شهرهای توریستی ایران و دارای قدمتی غنی و تاریخی است که سالانه پذیرای توریستان بسیاری است. بعلاوه خرید سوغات و صنایع دستی مقصد یکی از مجذوب کنندهیت های سفر است و بازارهای سنتی شیراز علاوه بر معماری زیبا ایرانی، از جمله بازارهای مهم شیراز برای خرید سوغات و یادگاری شیراز هستند

منبع: الی گشت

به "10 تا از دیدنی ترین بازار های سنتی شیراز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "10 تا از دیدنی ترین بازار های سنتی شیراز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید