نقش دانش بنیان ها و صنایع خلاق در اجرای بند(ه) تبصره 9 قانون بودجه
به گزارش ساعت شیک، سرویس مدیریت کتاب خبرنگاران ـ مهدی سعیدی کیا، مدیر عامل کتاب پلاس: در قانون بودجه سال 1402 شرکت های دولتی، بانک ها و مؤسسات انتفاعی وابسته به دولت مکلفند در راستای اخلاق و فرهنگ اسلامی یک درصد از هزینه های خود را برای هم افزایی و ارتقای فعالیت ها و تولیدات فرهنگی اختصاص دهند.

یکی از تغییرات مهمی که در این قانون نسبت به سال قبل علاوه بر تکلیف بودن این موضوع رخ داده است، اضافه شدن فراوری محتوای فرهنگی فاخر فارسی در فضای مجازی به فراوریات فرهنگی است که به نظر می رسد می تواند زمینه مناسبی را برای پلتفرم های فارسی برای فراوری محتوای فارسی در فضای مجازی فراهم آورد.
شرکت ها و مؤسسات بانک ها می توانند به وسیله حمایت و یا خرید خدمت از شرکت های دانش بنیان و صنایع خلاق از یک سو به فراوری محتوای فاخر فارسی در فضای مجازی یاری کنند و از سوی دیگر با جذب مخاطب به محتوای فراوری شده می توانند زمینه را برای یک بازاریابی محتوایی برای خود فراهم آورند.
بر همین اساس کتاب پلاس به عنوان پلتفرمی ترویجی و فرهنگی زمینه مناسبی را برای فراوریکنندگان، توزیع کنندگان، مصرف کنندگان و متقاضیان و متولیان محتوای فرهنگی فراهم می آورد.
فراوریکنندگان محتوای فرهنگی شامل ناشران، مؤسسات فرهنگی و هنری و استارتاپ های صنایع خلاق توزیع کنندگان محتوای فرهنگی شامل مروجین، علاقه مندان، فعالان موضوعات فرهنگی، گروه های جهادی و معلمین پرورشی مدارس متقاضیان محتوای فرهنگی از قبیل سازمان ها دستگاه اجرایی که تقاضای توزیع توسعه خود فرهنگی را در مجموعه خود و یا در جامعه دارند دستگاه های متولی که وظیفه اشاعه فرهنگی خاص در ماموریت و یا در اهداف آن ها مطابق قانون تبیین شده است و در نهایت مصرف کنندگان فرهنگی شامل آحاد مردم کارکنان دولت دانشجویان دانش آموزان هستند که همگی می توانند به فراوری، عرضه و توزیع و مصرف محتوای فرهنگی در این پلتفرم اقدام کنند.
کتاب پلاس که از سال 96 به ثبت رسید با جذب سرمایه از یک شرکت سرمایه گذاری خطرپذیر متعلق به بانک پاسارگاد فعالیت خود را شروع کرد و کار خود را برای یاری به ناشران در زمینه برگزاری جشنواره های فرهنگی برای مخاطبان آن ها شروع کرد و به برگزاری ده ها جشنواره، پویش مطالعاتی و مسابقه فرهنگی برای ناشران و مخاطبان آنها مبادرت کرد و طیف عظیمی از مخاطبان با برگزاری جشنواره ها جذب باشگاه مشتریان ناشران شدند. سپس این خدمات را به سازمان ها نهادها و دستگاه اجرایی توسعه داد تا بتوانند کارکنان خود را به کتاب و کتابخوانی تشویق و ترغیب کنند.
کتاب پلاس با تشکیل باشگاه کتابخوانی برای چند سازمان ازجمله بانک ها، بیمه ها و دانشگاه ها و دستگاه اجرایی سعی کرد سازمان ها را برای تشویق و ترغیب کارکنانشان به کتابخوانی یاری کند و بعلاوه زمینه لازم برای بهره مندی از خدمات مروجان کتاب در سازمان ها فراهم آورد.
این اقدام در قالب یک باز ی سازی (گیمیفیکیشن) برای تحریک و تشویق کارکنان به خواندن کتاب و معرفی آن کتاب به سایر کارکنان با فراوری محتوای مبتنی بر کتاب در قالب گروه های کتابخوانی طراحی و تدوین شد. بعلاوه با تصویب بند(ک) تبصره 9 قانون بودجه 1401 درباره ترویج فرهنگ ایثار شهادت کتاب پلاس، پلتفرم توسعه فرهنگ ایثار شهادت را به متولیان اجرای این امر پیشنهاد کرد.
اکنون این پلتفرم آمادگی لازم را دارد با همه دستگاه های متولی که قصد دارند فرهنگی را در جامعه یا در بین کارکنان خود ترویج کنند با همکاری طیفی از فراوریکنندگان و مروجان فرهنگی و یک صد هزار محصول فرهنگی همکاری کند.
از این رو با توجه به برنامه توسعه این پلتفرم در مورد توسعه در سایر موضوعات فرهنگی اعم از فیلم، موسیقی، هنرهای نمایشی، سینما و سایر محصولات و خدمات فرهنگی کتاب پلاس میخواهد انحصار بخش کتاب خود را به یکی از ناشران و موسسات فرهنگی علاقمند به سرمایه گذاری در این زمینه واگذار کند این پلتفرم امیدوار است با یاری همه فعالان توسعه فرهنگی بتواند به یک هاب فرهنگی درکشور و بزرگترین بازار محصولات و خدمات فرهنگی کشور را برای همه بازیگران این عرصه فراهم آورد.
منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران