8 ماده ی مغذی مهم که کمبودشان باعث خشکی و شکنندگی ناخن ها می گردد

به گزارش ساعت شیک، ناخن ها بخشی از سیستم پوششی بدن هستند. سیستم پوششی که از پوست، مو، ناخن و غدد پوست تشکیل شده است، به عنوان یک مانع بین محیط بیرون و بخش داخلی بدن عمل می نماید و وظیفه آن حفظ مایعات بدن و جلوگیری از کم آبی، یاری به دفع مواد زائد، تنظیم دمای بدن و محافظت از بدن در برابر عوامل بیماری زا است.

8 ماده ی مغذی مهم که کمبودشان باعث خشکی و شکنندگی ناخن ها می گردد

عوامل زیادی می توانند روی ظاهر ناخن ها و سلامت آن ها تأثیر داشته باشند، از جمله ژل مانیکور، برخی از بیماری ها، کم آبی بدن، غذاها و نوشیدنی هایی که مصرف می کنید و حتی افزایش سن.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی روی ناخن ها تأثیر می گذارد و به همین خاطر آنالیز ناخن ها بخش مهمی از ارزیابی شرایط تغذیه محسوب می شود. اگرچه عوامل متعددی می توانند باعث تغییر در ظاهر ناخن شوند، اما همواره باید احتمال کمبود مواد مغذی یا مسمومیت با آن ها را در نظر گرفت، به خصوص اگر ثابت شده باشد که سایر علل احتمالی در تغییر ناخن ها نقشی ندارند.

کمبود ویتامین ها و مواد معدنی چه تأثیری روی ناخن دارد؟

اگر تغذیه مناسبی نداشته باشید، ممکن است شواهد کمبود ویتامین ها و مواد معدنی را روی ناخن های خود مشاهده کنید. تغییر ناخن ها به این بستگی دارد که به کمبود کدام ماده مغذی مبتلا باشید، اما معمولاً شامل موارد زیر می شود:

  • برجسته شدن ناخن
  • خم شدن و منحنی شدن ناخن
  • تغییر رنگ ناخن
  • ناخن های شنماینده
  • ترک خوردگی ناخن
  • خطوط بیو (Beaus lines) که به شکل خطوط افقی روی ناخن دیده می شوند
  • کویلونیشیا (Koilonychia) یا ناخن قاشقی شکل

کمبود کدام مواد مغذی به خشکی و شنمایندگی ناخن منجر می شود؟

ناخن های شما می توانند چیزهای زیادی درباره شرایط سلامتی تان بگویند. دریافت کافی ویتامین ها و مواد معدنی مختلف به تشکیل، رشد و استحکام سلول های تازه ناخن یاری می نماید و به همین خاطر تغییر در ظاهر، بافت یا شکل ناخن می تواند نشان دهنده کمبود مواد مغذی باشد. مهم ترین کمبودهای تغذیه ای که می توانند سلامت و استحکام ناخن ها را تحت تأثیر قرار دهند، عبارتند از:

1. ویتامین B12

این ویتامین ضروری که در غذاهای حیوانی و غلات غنی شده یافت می شود، به حفظ سلامت سلول های بدن و ساخت DNA یاری می نماید. بیشتر مردم ویتامین B12 را به میزان کافی از رژیم غذایی خود دریافت می نمایند؛ اما وگان ها و گیاه خواران ممکن است به کمبود آن مبتلا شوند، چون این ماده مغذی به طور طبیعی در غذاهای گیاهی وجود ندارد. البته می توانید آن را در برخی از غذاهای گیاهی غنی شده مانند غلات صبحانه بیابید.

سالمندان و برخی افراد با شرایط خاص ممکن است در دریافت کافی ویتامین B12 مشکل داشته باشند. کمبود این ماده مغذی به ایجاد برآمدگی های عمودی روی سطح ناخن منجر می شود و حتی می تواند روی رنگ ناخن ها هم تأثیر بگذارد و باعث تشکیل رنگ مایل به آبی روی آن ها شود.

2. آهن

دریافت ناکافی آهن به کم خونی فقر آهن منجر می شود که یکی از شایع ترین علائم آن وجود ناخن های شنماینده یا قاشقی شکل است. در این موارد لبه ناخن به سمت بالا برمی شود و ناخن گود می شود، به طوری که می تواند یک قطره آب را روی خود نگه دارد. علاوه بر این، ممکن است ناخن به راحتی ترک بخورد.

علاوه بر کم خونی، ممکن است عوامل دیگری هم در ایجاد ناخن های قاشقی شکل نقش داشته باشند که از بین آن ها می توان به کم کاری تیروئید، بیماری قلبی و بیماری کبدی اشاره نمود.

3. بیوتین

بیوتین که یکی از ویتامین های گروه B است و به عنوان ویتامین B7 شناخته می شود، در حفظ سلامت پوست، مو و ناخن نقش دارد و کمبود آن ناخن ها را ضعیف و مستعد شکستن می نماید.

ذکر این نکته لازم است که کمبود بیوتین باعث افزایش شنمایندگی ناخن ها و نازک شدن موها می شود، اما اگر به کمبود آن مبتلا نباشید، افزایش مصرف بیوتین یا دریافت مکمل آن باعث بهبود شرایط ناخن های شما نمی شود.

توجه: دریافت مقادیر زیاد بیوتین می تواند نتیجه برخی از آزمایش های پزشکی را مختل کند، بنابراین باید پزشک را از مصرف مکمل آن آگاه کنید.

4. کلسیم

حتماً شنیده اید که دریافت کافی کلسیم برای حفظ سلامت استخوان ها و دندان ها لازم است و کمبود آن باعث پوکی استخوان می شود. اما فواید این ماده مغذی به همین جا ختم نمی شود و می تواند ظاهر و سلامت ناخن ها را هم تحت تأثیر قرار دهد. چراکه شواهد نشان می دهد کمبود کلسیم باعث خشکی و شنمایندگی ناخن ها می شود. محصولات لبنی برترین منبع کلسیم هستند، اما این ماده مغذی در ماهی ساردین (با استخوان)، لوبیا و دانه ها هم یافت می شود.

5. اسیدهای چرب امگا 3

امگا 3 یک نوع اسید چرب لازم است، به این معنی که بدن نمی تواند آن را بسازد و شما باید امگا 3 مورد احتیاج خود را به وسیله غذاها و مکمل ها (مانند روغن ماهی) دریافت کنید. دریافت ناکافی امگا 3 تأثیر منفی روی استحکام ناخن ها دارد و می تواند به ترک خوردن ناخن های شما منجر شود.

6. روی

روی (زینک) که در گوشت، تخم مرغ، لبنیات، آجیل و حبوبات یافت می شود، یک ماده معدنی مهم است که دریافت ناکافی آن باعث ایجاد خطوط بیو یا خطوط افقی روی ناخن ها می شود. به خاطر داشته باشید که ایجاد خطوط بیو می تواند نتیجه چیزهای دیگری هم باشد، از آسیب ناخن گرفته تا سایر بیماری ها.

7. ویتامین C

تحقیقات نشان می دهد که دو مورد از بیماری های مرتبط با ناخن به دلیل کمبود ویتامین C رخ می دهند: هاپالونیشیا (Hapalonychia) که باعث نرم و نازک شدن ناخن ها می شود و کویلونیشیا (ناخن های قاشقی شکل).

ویتامین C به جذب آهن در بدن یاری می نماید و به همین خاطر دریافت ناکافی آن در ابتلا به کم خونی فقر آهن مؤثر است. میوه ها و سبزیجات مثل پرتقال، کیوی، لیموترش، توت فرنگی، کلم بروکلی، جعفری و فلفل دلمه ای از منابع خوب ویتامین C محسوب می شوند.

8. فولات

شواهد نشان می دهد که کمبود فولات (ویتامین B9) باعث ایجاد یک برآمدگی در وسط ناخن ها می شود. کمبود آهن و پروتئین هم می تواند در تشکیل این برآمدگی نقش داشته باشد. شما می توانید با مصرف حبوبات، تخم مرغ، مرکبات، موز، سبزیجات برگ دار مثل اسفناج و آجیل فولات مورد احتیاج بدن تان را تأمین کنید.

سایر عواملی که می توانند روی ناخن ها تأثیر بگذارند

بسیاری از عادت های روزمره و بیماری ها می توانند ظاهر ناخن های شما را تحت تأثیر قرار دهند، از جمله:

  • رطوبت: هم رطوبت کم و هم رطوبت زیاد در افزایش شنمایندگی ناخن ها نقش دارد.
  • استفاده از استون: استون موجود در پاک نماینده های لاک ممکن است به شنمایندگی ناخن ها منجر شود.
  • برخی از بیماری ها: رنگ زرد ناخن ها می تواند نشان دهنده مسائل تیروئید یا دیابت باشد. در افرادی که بیماری کلیوی پیشرفته دارند، ممکن است ناخن ها دو رنگ به نظر برسند، یعنی قسمت بالای ناخن سفید و قسمت پایین آن قهوه ای مایل به قرمز باشد. شرایطی به نام ناخن های تری (Terrys nails) که باعث می شود بیشتر قسمت های ناخن، به جزء یک نوار صورتی باریک در بالای آن، سفید به نظر برسد، با بیماری کبدی، نارسایی احتقانی قلب، افزایش سن یا شرایط دیگر مرتبط است.

نکاتی برای مراقبت از ناخن ها

راهکارهای زیر را برای حفظ سلامت ناخن های خود و مراقبت از آن ها امتحان کنید:

  • ناخن ها را خشک نگه دارید. وقتی ناخن ها در طی روز چند بار مرطوب و خشک می شوند، شنمایندگی و خشکی آن ها بیشتر می شود. البته وقتی مجبور باشید مرتب دست های خود را بشویید، این امر اجتناب ناپذیر است؛ اما می توانید با پوشیدن دستکش در حین شستن ظرف ها تماس با آب را به حداقل برسانید و پس از اتمام کار از لوسیون بهره ببرید. علاوه بر این، بهتر است هنگام استفاده از مایعات تمیزنماینده و شوینده ها از دستکش بهره ببرید.
  • سوهان را فقط در یک جهت روی ناخن ها بکشید. حرکت رفت و برگشتی سوهان باعث نازک شدن و لایه لایه شدن ناخن ها می شود.
  • برای پاک کردن لاک از محصولات بدون استون بهره ببرید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

مطمئناً، هیچ کدام از ما نمی خواهیم که ناخن های شنماینده، بدشکل یا بدرنگ داشته باشیم، اما این موضوع چیزی بیش از زیبایی شناسی است و ممکن است به کمبودهای تغذیه ای یا سایر بیماری های جدی مربوط باشد. بنابراین، در صورت روبه رو شدن با چنین مسئله ای به پزشک یا متخصص پوست مراجعه کنید تا دلیل بروز آن معین و درمان مناسب ارائه شود.

کلام پایانی

چنانچه تا به حال خشکی و شنمایندگی ناخن ها را تجربه نموده باشید، می دانید که این مشکل چقدر می تواند آزاردهنده باشد. ویتامین ها و مواد معدنی به رشد و حفظ سلامت ناخن ها یاری می نمایند و به همین خاطر کمبود آن ها باعث تغییر شکل و شنماینده شدن ناخن ها می شود. اگر می خواهید ناخن های سالم و زیبایی داشته باشید، باید انواع میوه ها، سبزیجات، آجیل، دانه ها و غذاهای حاوی پروتئین و امگا 3 را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

این مطلب صرفا جنبه آموزش و اطلاع رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید. برای اطلاعات بیشتر بیانیه برطرف مسؤولیت ساعت شیک مگ را بخوانید.

منبع: Livestrong

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 ماده ی مغذی مهم که کمبودشان باعث خشکی و شکنندگی ناخن ها می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 ماده ی مغذی مهم که کمبودشان باعث خشکی و شکنندگی ناخن ها می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید