چرا باید به لاستیک ماشین های تان گاز نیتروژن بزنید؟ چرا نباید بزنید!

به گزارش ساعت شیک، گجت نیوز نوشت: در بعضی تعمیرگاه ها به جای هوای معمولی، لاستیک خودرو را با گاز نیتروژن پر می نمایند. اما خطرات و مزایای استفاده از این گاز چیست؟

چرا باید به لاستیک ماشین های تان گاز نیتروژن بزنید؟ چرا نباید بزنید!

باد کردن لاستیک با هوا بهتر است یا نیتروژن؟ کدام یک دوام بیشتری دارد؟ ایمنی خودرو با کدام گاز بیشتر حفظ خواهد شد؟ در ادامه با ما همراه باشید تا به این سوالات پاسخ بدهیم و دلایل استفاده کردن از گاز نیتروژن را مورد آنالیز قرار بدهیم.

مزایای استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو

افزایش دوام لاستیک

احتمالا می دانید که در هوای معمولی حدود 78 درصد نیتروژن، 21 درصد اکسیژن و 1 درصد سایر گازها وجود دارد. در این شرایط رطوبت که ترکیبی از اکسیژن و هیدروژن بوده در هوای طبیعی وجود دارد و اگر لاستیک را با هوای معمولی باد کنید، مقداری رطوبت وارد لاستیک خواهد شد. وجود رطوبت در باد لاستیک باعث افزایش سرعت خوردگی لاستیک و زنگ زدن سیم های تایر خواهد شد. در صورتی که از باد نیتروژن 100 درصدی استفاده کنیم، به علت عدم وجود اکسیژن و هیدروژن (که سبب ایجاد رطوبت می شوند) از خرابی لاستیک تا حد زیادی پیشگیری می گردد.

جدا از موضوعاتی که در این قسمت گفتیم، گاز نیتروژن به علت ماهیتش گرما را زودتر از دست می دهد. بنابراین گرمای جذب شده به وسیله لاستیک حین رانندگی طولانی مدت با سرعت بیشتری تخلیه می گردد و علاوه بر جلوگیری از ترکیدن لاستیک، از تغییر حالت جنس لاستیک و از بین رفتن دوام آن نیز پیشگیری می نماید.

عدم اشتعال نیتروژن

اکسیژن یکی از گازهای بسیار مشتعل به شمار میرود، به طوری که هرجا آتش باشد حتما اکسیژن هم هست و اصلا به یاری اکسیژن، آتش به وجود می آید. همان طور که اشاره کردیم در هوای معمولی حدود 21 درصد اکسیژن وجود دارد و اگر به علت آتش گرفتن خودرو یا نزدیک شدن دمای لاستیک به دمای آتش سوزی باد لاستیک شما تخلیه گردد، شعله آتش بیشتر خواهد شد و حتی ممکن است به انفجار بیانجامد. این در حالی است که اگر از گاز نیتروژن بهره ببرید، به علت آتش نگرفتن این گاز و عدم شرکت در فرایند آتش سوزی از اتفاقات ناگوار بعدی در امان خواهید بود.

به همین دلیل معمولا خودروهای آتش نشانی و خودروهای مسابقه ای از گاز نیتروژن برای باد کردن لاستیک خودرو استفاده می نمایند. هرجا دما بالاتر باشد یا احتمال انفجار یا آتش سوزی وجود داشته باشد، استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک به یک الزام تبدیل می گردد.

کاهش نوسان فشار لاستیک

نیتروژن نسبت به اکسیژن از مولکول های بزرگتری تشکیل شده است. این موضوع باعث می گردد تا فرار مولکولی کمتری را ببینیم و به مرور زمان و استفاده های زیاد از خودرو، فشار باد لاستیک کاهش پیدا نکند.

بعلاوه فشار مورد احتیاج برای باد کردن یک لاستیک با گاز نیتروژن یک سوم هوای معمولی بوده و همین موضوع سبب می گردد که در آب و هوای زمستانه یا تابستانه، فشار درون لاستیک تغییر محسوسی نداشته باشد.

کاهش مصرف سوخت

در پی ثبات هوای درون لاستیک و عدم کاهش فشار باد، مصرف سوخت نیز ثابت خواهد ماند و به عدد ایده آلش نزدیک تر می گردد. هرچه لاستیک باد کمتری داشته باشد به علت افزایشی اصطکاک میان لاستیک و آسفالت، مصرف سوخت نیز بالا می رود اما با استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک خودرو، احتیاج کمتری به بنزین خواهید داشت.

حامی محیط زیست

سالانه حدود 300 میلیون حلقه لاستیک به علت فرسودگی به عنوان زباله دفع می شوند. با استفاده از نیتروژن به جای هوای معمولی و کاهش سرعت فرسایش لاستیک، دوام تایرهایتان تا 30 درصد افزایش پیدا نموده و دیر به دیر به سراغ خرید لاستیک های تازه خواهید رفت. بنابراین با فراوری لاستیک های فرسوده کمتر می توانیم به طبیعت نیز یاری کنیم.

معایب استفاده از گاز نیتروژن برای لاستیک

دسترسی نه چندان راحت

متاسفانه تمام تعمیرگاه های خودرو مجهز به کمپرسور باد نیتروژن نیستند و پیدا کردن تعمیرگاهی که بتواند لاستیک شما را با نیتروژن پر کند ممکن است کمی سخت باشد. باید امیدوار باشیم تا در آینده تعمیرگاه های بیشتری به فکر ایمنی، کاهش فرسایش لاستیک و محیط زیست باشند.

کنترل دوره ای فشار باد

با همه مزایای نیتروژن برای حفظ فشار باد، اما هیچ عقل سلیمی نمی تواند تضمین کند که فشار باد لاستیک شما تا ابد به همین مقدار خواهد ماند. فارغ از بحث نشت گاز از لاستیک، ممکن است تایر شما دچار پنچری مختصری شده باشد که به مرور زمان با کاهش شدید فشار باد روبرو شوید. بنابراین باید همچنان به طور دوره ای فشار باد لاستیک هایتان را آنالیز کنید.

هزینه بالاتر

برای تنظیم باد نیتروژن لاستیک در ایران بایستی حدود دو برابر هزینه بیشتری بپردازید. البته تنظیم باد در کشورمان با هزینه ای زیر 10 هزار تومان (برای هوای معمولی) انجام می گردد و اختلاف قیمت نیتروژن و هوای معمولی چندان تاثیرگذار و ناراحت نماینده نخواهد بود.

5858

منبع: خبرآنلاین

به "چرا باید به لاستیک ماشین های تان گاز نیتروژن بزنید؟ چرا نباید بزنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا باید به لاستیک ماشین های تان گاز نیتروژن بزنید؟ چرا نباید بزنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید