5 نکته که قبل از ارتقای رم کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید

به گزارش ساعت شیک، روزی روزگاری کاربران فقط با ارتقای رم می توانستند سرعت کامپیوتر خود را تا حد قابل توجهی بهبود ببخشند. اما امروزه، چنین کاری لزوما منجر به بهبود شرایط کامپیوتر شما نمی گردد. اگر به فکر ارتقای رم کامپیوتر خود هستید، قبل از انجام چنین کاری به این 5 نکته توجه کنید.

5 نکته که قبل از ارتقای رم کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید

آیا اصلا به ارتقای رم احتیاج دارید؟

در بعضی شرایط ارتقای رم یک اقدام بسیار مناسب محسوب می گردد. یک کامپیوتر مختص استفاده های روزمره مانند وب گردی، استریم ویدیو، اجرای برنامه های مایکروسافت آفیس و اجرای یک یا دو بازی معمولی باید حداقل از 8 گیگابایت حافظه رم بهره ببرد. البته در حال حاضر بسیاری از کامپیوترها و لپ تاپ های پایین رده و میان رده از فقط 4 گیگابایت رم استفاده می نمایند. به همین خاطر اگر فقط چند برنامه را با آن ها اجرا کنید، سرعت سیستم تا حد زیادی پایین می آید.

در نتیجه به طور کلی حداقل 8 گیگابایت حافظه رم توصیه می گردد. اگر لپ تاپ شما مبتنی بر این مقدار حافظه رم است، دفترچه راهنمای آن را آنالیز کنید تا ببینید آیا ارتقای رم آن به سادگی امکان پذیر است یا نه. بعضی لپ تاپ ها از رم یکپارچه با مادربرد بهره می برند که در این صورت ارتقای رم عملی نیست.

در این بین، گیمرهایی که می خواهند بهترین و جدیدترین بازی ها را اجرا نمایند، به حداقل 16 گیگابایت رم احتیاج دارند. بیش از این مقدار دیگر بستگی به نحوه استفاده شما از کامپیوتر دارد. به عنوان مثال یک گیمر حرفه ای که فیلم های 4K را هم تدوین می نماید، بهتر است از حدود 32 گیگابایت حافظه رم استفاده کند.

اگر می بینید نکات عنوان شده برای شما صدق نمی نماید، به 5 نکته ای که در ادامه به آن ها می پردازیم توجه کنید.

1. یافتن دلیل اصلی مشکل

اگر کمبود حافظه رم دلیل اصلی مسائل کامپیوتر شما است، با آنالیز عملکرد سیستم می توانید این موضوع را تشخیص دهید. کافی است در ویندوز کلیدهای Ctrl+Shift+Esc را بفشارید تا بخش Task Manager باز گردد. سپس برای آنالیز این موضوع، بر گزینه More Details و بعد از آن تب Performance و در نهایت بخش Memory کلیک کنید.

حالا در حالی که Task Manager باز است، کارهای معمول خود را با کامپیوتر انجام دهید. زمانی که سرعت سیستم پایین می آید، به غیر از نمودار مربوط به حافظه رم که میزان مصرف آن را نشان می دهد، در پایین آن در قسمت In Use می توانید ببینید که در حال حاضر چند گیگابایت از رم درگیر شده است.

اگر در چنین شرایطی می بینید که همچنان بخش زیادی از حافظه رم آزاد است، به احتمال زیاد با مشکل مربوط به رم روبرو نیستید. اما اگر هر بار که سرعت سیستم پایین می آید حداکثر ظرفیت حافظه رم استفاده شد، پس به ارتقای رم احتیاج دارید.

2. آیا XMP فعال شده است؟

اگر از کامپیوتر شخصی استفاده می کنید، این احتمال وجود دارد که حداکثر سرعت حافظه رم استفاده رار نمی گردد. در این زمینه، باید بگوییم که بایوس بعضی مادربردها از یک ویژگی به نام XMP بهره می برند که البته اگر از پردازنده AMD استفاده می کنید احتمالا در تنظیمات بایوس با عبارت DOCP روبرو می شوید.

XMP یکی از تکنولوژی های اینتل محسوب می گردد که به طور کلی یک ابزار اورکلاک است. متأسفانه این گزینه در بایوس همه مادربردها دیده نمی گردد و البته تمام حافظه های رم هم دارای پروفایل XMP نیستند. در هر صورت اگر در بایوس این گزینه را فعال کنید، حافظه رم با سرعت بالاتری کار خود را انجام می دهد و این موضوع منجر به بهبود عملکرد سیستم می گردد.

3. آنالیز سرعت حافظه رم

ارتقای رم کامپیوتر به سادگی تغییر حافظه یا کارت گرافیک نیست. اول باید نوع درست را انتخاب کنید (که برای تقریبا تمام مادربردهای جدید DDR4 است) و سپس سرعت رم مناسب باید با مادربرد مطابقت داشته باشد.

علاوه بر این، اگر قصد دارید یک حافظه رم را نگاه دارید و یکی دیگر کنار آن قرار دهید، هر دو آن ها باید سرعت یکسانی داشته باشند. به همین خاطر بسیاری از کاربران برای محکم کاری معمولا از دو حافظه رم یکسان استفاده می نمایند. همچنین قبل از ارتقا، به حداکثر سرعتی که مادربرد پشتیبانی می نماید توجه کنید تا بتوانید از نهایت توان آن بهره ببرید.

روی هم رفته اگر رم فعلی سیستم شما سرعت پایینی مانند 2400 مگاهرتز دارد، با استفاده از رم مبتنی بر سرعت 3000 مگاهرتز یا بیشتر، با بهبود قابل توجه عملکرد سیستم روبرو می شوید. اما اگر در حال حاضر سرعت رم سیستم حدود 3000 مگاهرتز است، افزایش سرعت آن دیگر در آن حد محسوس نخواهد بود. البته این موضوع تا حد زیادی به دیگر مشخصات کامپیوتر و نحوه استفاده شما از آن بستگی دارد.

  • 8 روش برای آزادسازی حافظه رم در ویندوز

4. استفاده از حافظه SSD به جای ارتقای رم

اگر دلیل اصلی کاهش سرعت سیستم کمبود حافظه رم نیست، پس از چند راه چاره دیگر می توانید بهره ببرید. اگر کامپیوتر شما همچنان مبتنی بر هارد درایو است، بهتر است آن را به حافظه SSD ارتقا دهید. حتی اگر از حافظه های SSD قدیمی مبتنی بر SATA III مانند سامسونگ 860 Evo بهره ببرید، همچنان با بهبود قابل توجه عملکرد سیستم روبرو می شوید. اگر هم مادربرد سیستم از حافظه های NVMe پشتیبانی می نماید، بهبود عملکرد چشمگیرتر خواهد بود.

همچنین اگر در کیس کامپیوتر فضای خالی وجود دارد، می توانید از هارد درایو به عنوان حافظه ثانویه بهره ببرید. ضمناً استفاده از آن به عنوان هارد اکسترنال هم امکان پذیر است.

5. آنالیز پردازنده و کارت گرافیک

اگر به این نتیجه رسیدید که مشکل اصلی حافظه رم نیست و ارتقا به SSD قبلا صورت گرفته، احتمالا وقت آن رسیده که پردازنده یا کارت گرافیک را آنالیز کنید یا شاید هم وقت خرید یک سیستم جدید فرا رسیده است.

برای آنالیز عملکرد پردازنده، بار دیگر Task Manager را باز کنید ولی این بار به بخش پردازنده سر بزنید. آیا وقتی چند برنامه را باز می کنید یا در حال اجرای بازی پردازنده از تمام توان خود استفاده می نماید؟ برای اطمینان بیشتر، این کار را با چند بازی و برنامه مختلف امتحان کنید زیرا بعضی از آن ها به طور کلی فشار زیادی بر روی پردازنده وارد می نمایند.

اگر بودجه کافی برای ارتقای پردازنده ندارید، پس حداقل حالا از محدودیت سیستم خود خبردار شده اید. در چنین حالتی، بهتر است چندین برنامه را به طور هم زمان باز نکنید و اگر می خواهید یک بازی را اجرا کنید، قبل از انجام این کار تمام برنامه های موجود در پس زمینه را ببندید.

همچنین اگر مشکل از پردازنده نیست، بهتر است عملکرد کارت گرافیک را آنالیز کنید. البته باید خاطرنشان کنیم کارت گرافیک یا پردازنده گرافیکی عمدتا برای نرم افزارهای سنگین گرافیکی و بازی ها استفاده می گردد.

افرادی که با کمبود بودجه روبرو هستند، می توانند سیستم خود را اورکلاک نمایند تا از نهایت عملکرد قطعات بهره ببرند. چنین کاری البته مصرف انرژی را افزایش می دهد و حتی احتمال کاهش عمر پردازنده و کارت گرافیک هم وجود دارد. اما همان طور که گفتیم اگر بودجه کافی برای ارتقای سیستم قدیمی خود ندارید، اورکلاک کردن بهترین راه چاره محسوب می گردد.

ارتقا دادن یا ندادن، مسأله این است

رم یکی از قطعات عجیب کامپیوترها به حساب می آید. از یک طرف اگر سیستم به اندازه کافی حافظه رم نداشته باشد، ارتقای آن می تواند عملکرد سیستم را به طور چشمگیری بهبود ببخشد. اما از سوی دیگر اگر تمام ظرفیت حافظه رم استفاده نگردد، ارتقای آن تأثیر قابل توجهی نخواهد داشت. برای افرادی که به ارتقای رم احتیاج ندارند، بهره گیری از حافظه SSD، ارتقای پردازنده یا نصب کارت گرافیک جدید احتمالا انتخاب های بهتری هستند.

  • راهنمای خرید رم کامپیوتر

منبع: How To Geek

منبع: دیجیکالا مگ

به "5 نکته که قبل از ارتقای رم کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 نکته که قبل از ارتقای رم کامپیوتر باید به آن ها توجه کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید