8 فاکتور که هنگام خرید کابل USB باید به آنها دقت کنید

به گزارش ساعت شیک، تنوع کابل های USB در سطح بازار بسیار بالاست اما کدام محصول برای خرید مناسب است؟ در این مطلب قصد داریم چند نکته پیرامون خرید کابل USB نو را بیان کنیم تا با یک انتخاب درست، برترین کابل USB را بخرید.

8 فاکتور که هنگام خرید کابل USB باید به آنها دقت کنید

خرید کابل USB در گذشته نسبت به حال حاضر سخت و پیچیده نبود؛ چرا که تنوع پورت های USB در گذشته کمتر بود و مشتری تکلیف خودش را بهتر می دانست. با این حال با ظهور پورت های USB Type-C، USB 3.0 و USB 4 رسما استانداردهای تازهی روی کار آمده و بسیاری از کاربرها در انتخاب کابل مناسب با دستگاه خود دچار مشکل شده اند.

اگر شما به طور جدی قصد خرید کابل USB دارید، متغیرهای بسیار متفاوتی را باید در نظر بگیرید. بنابراین، در این مقاله کوشش نموده ایم همه متغیرهای مهم را به طور مجزا معرفی و به شما یاری کنیم برترین کابل USB را مطابق با نیاز و عملکرد مد نظرتان بخرید.

1. نوع کابل و کانکتور

اولین و مهمترین مولفه پر اهمیت که باید هنگام خرید کابل USB در نظر گرفت، نوع کابل و کانکتور است. کابل های USB در انواع و اقسام متنوعی نظیر USB-A، USB-B، USB-C و بعلاوه Micro USB عرضه می شوند.

بر اساس نوع و شکل ظاهری کابل USB-C نمی توان به این راحتی آن را به عنوان گزینه اشتباه خریداری کرد. با این حال، در حال حاضر بیشتر گوشی های هوشمند و لپتاپ های مدرن حداقل یک پورت USB-C دارند. در واقع USB-C ویژگی های منحصر به فرد متعددی دارد که آن را نسبت به سایر کانکتورهای USB متمایز می نماید. پورت های USB-A و USB-B همچنان در حال بهره برداری هستند اما با گذر زمان کمتر مورد استقبال قرار می گیرند.

2. نسخه USB

فناوری USB از اولین نسل که در اواخر دهه 90 میلادی عرضه شد تا به الان که نسخه تازهی در آگوست 2019 معرفی شده، تکامل بسیار زیادی یافته است. در حال حاضر، نسل های USB 2.0، USB 3.0 و حتی USB4 در حال تاخت و تاز هستند.

تعداد نسل ها، نوع کانکتور طراحی شده به وسیله حروف A، B و C را توصیف نمی نماید. نسخه USB معین نماینده نرخ انتقال اطلاعات، سرعت شارژ (در بعضی موارد)، پشتیبانی از حالت های جایگزین و حتی نوع کانکتور (مثل USB4) است. به طور کلی، نسخه های تازهتر USB همواره نرخ انتقال اطلاعات سریع تر و بهبود شرایط کلی را رقم می زنند.

کدها و لوگوهای رنگی معمولی روی کابل ها مورد استفاده قرار می گیرند تا نسل های مختلف USB و قابلیت های مختلف در دستگاه های USB معین گردد. برای مثال، یک پورت USB Type-A می تواند به رنگ آبی باشد یا عبارت SS در کنار نام حک شده باشد. SS بیانگر پورت SuperSpeed یا همان USB 3.0 است. پورت های USB 3.0 و USB4 معمولا به رنگ آبی هستند تا بتوان این مدل پورت ها را نسبت به درگاه های قدیمی راحت تر شناسایی کرد.

سردرگمی مرتبط با دستگاه های USB از نسل سوم به بالا به اصرار انجمن پیاده سازی USB بر تغییر طرح نام گذاری، هر چند سال یک بار بیشتر می گردد. در تازهترین طرح نام گذاری، دو عبارت SuperSpeed و SuperSpeed + transfer speed جای خود را در سیستم های تازه به عبارت USB XGbps داده اند. X در عبارت تازه بیانگر سرعت انتقال به واحد گیگابیت بر ثانیه است.

3. سرعت انتقال اطلاعات

تقریبا شبیه به مولفه قبلی، سرعت انتقال اطلاعات کابل USB یکی دیگر از مواردی است که باید هنگام خرید کابل USB در نظر بگیرید؛ به خصوص اگر قصد دارید به طور مکرر اطلاعات حجیم را بین دو دستگاه منتقل کنید.

سرعت انتقال اطلاعات در درجه اول به وسیله نسخه USB معین می گردد. استاندارد USB4 سریع ترین نسخه USB در زمان نگارش این مقاله به شمار رفته و به صورت تئوری می توان انتظار انتقال سرعت در واحد 120 گیگابیت بر ثانیه را به وسیله این استاندارد داشت. از آنجایی که کابل های مطابق با این استاندارد در حال حاضر به شدت گران تر به فروش می رسند، شاید شما به این مدل کابل نیاز نداشته باشید. کابل های USB 3.x به عنوان حداقل استاندارد و سرعت ممکن باید برای اهداف شما کافی باشد.

4. انتقال برق USB و حالت های جایگزین

انتقال برق USB (USB Power Delivery) یک استاندارد مهم به شمار می رود که به کابل های USB-C اجازه می دهد اندازه وات کافی را برای دستگاه هایی نظیر هارد درایو، لپتاپ ها و گوشی های موبایل با قابلیت شارژ سریع فراهم نمایند. این فاکتور مهم در واقع یکی از حالت های جایگزین متعددی است که تحت پروتکل USB-C تعبیه شده و می تواند 240 وات انرژی را انتقال دهد.

تمام کابل های USB-C به طور عملکردی قابلیت انتقال برق را دارند اما همه آنها نمی توانند این کار را با ظرفیت 240 وات به درستی انجام دهند. شما می توانید این قابلیت و ظرفیت وات را با رویت معینات فنی یا لوگوی روی کانکتور آنالیز کنید.

حالت های جایگزین نظیر DisplayPort، HDMI Alt Mode، Mobile High-Definition Link (MHL) و تاندربولت در کابل های USB درجه یک وجود دارد. این قابلیت ها شاید برای کار و اهداف شما حیاتی محسوب نشوند اما شما با صرف هزینه بیشتر می توانید کابل قدرتمند و جذابی را بخرید که شما را از خرید کابل USB تازه در آینده بی نیاز می نماید.

5. طول کابل

بدیهی است که تمام کابل های USB تنها تا یک حد طول دارند. این موضوع رابطه مستقیم با نوع USB دارد. حدبیشتر طول کابل بین نسل های مختلف USB فرق دارد. USB 1.0 دارای حدبیشتر طول 2.7 متر، USB 2.0 دارای حدبیشتر طول 4.8 متر و USB 3 و سایر مدل های این نسل دارای طول 1.8 تا 2.7 متر است. یک کابل به طور فنی می تواند طول بیشتری داشته باشد اما دقت کنید افزایش بیشتر از حد معین در کابل ها روی سرعت و پایداری انتقال اطلاعات تاثیر منفی قابل توجهی خواهد داشت.

اگر شما به یک کابل USB بلندتر نیاز داشته باشید، خرید یک کابل USB فعال، آسان ترین گزینه به شمار می رود. این کابل های فعال معمولا مدارهای الکترونیکی دارند که موجب تقویت سیگنال های اطلاعات ارسالی به وسیله آنها شده و موجب توسعه آنها از حدبیشتر طول توصیه شده می گردد.

6. قیمت و موجودی

طبیعی است که با بودجه بیشتر شما قادر خواهید بود یک کابل USB با کیفیت و بهتر را بخرید. با این حال، باید بین کیفیت و قیمت یک تعادل و توازن مطلوب برقرار باشد. یک کابل USB معمولی و ضعیف بسیار مقرون به صرفه تر از کابل یک برند معروف خواهد بود. با این حال، نمی توان قاطعانه نظر داد که کابل های USB برندهای بی نام و نشان، اصلا و ابدا کیفیت مطلوبی ندارند.

نوع کانکتور USB و استانداردهای مدرن و تازه که اخیرا معرفی شده اند، نسبت به مدل و استانداردهای قدیمی به علت فناوری قدرتمندتر و به تبع سریع تر هزینه بیشتری در پی دارند. برای مثال، شما می توانید برای خرید یک کابل USB-C همه چیز تمام، قیمت 25 تا 30 دلار را انتظار داشته باشید، در حالی که خرید یک کابل USB 3.0 Type-A معمولا با قیمت کمتر از 10 دلار انجام می پذیرد.

7. کیفیت ساخت

دوام و ماندگاری یک کابل USB موضوع بسیار مهم در هنگام استفاده است. برای مثال، کابل های USB که صرفا برای شارژ دستگاه های دیجیتال به فروش می رسند مقاوم تر از کابل هایی هستند که تنها برای انتقال اطلاعات به کار می آیند.

پریزهای USB به طور معمول مطابق با حدبیشتر تعداد چرخه قطع و وصل رتبه بندی می شوند. به طور کلی عمر پریزهای USB-C در مجموع 10 هزار چرخه کاملا با دوام محسوب می شوند. با این اوصاف، دقت کنید که عدد گزارش شده تنها برای پریز بوده و دوام کابل USB به این موضوع ارتباط ندارد.

با این که هیچ استانداردی برای آزمایش دوام کابل های USB وجود ندارد، بعضی سازنده ها تست های خمشی را روی کابل های خود اجرا نموده و بر اساس این نوع آزمایش، امتیاز خمشی معینی را منتشر می نمایند. بر اساس این تست، عدد گزارش شده در واقع حدبیشتر تعداد خمش های یک کابل است که می تواند تا پیش از خرابی کامل تحمل کند.

شما باید بعلاوه حواستان به ویژگی هایی نظیر اتصال دهنده های تقویت شده، هادی های ضخیم (25>AWG) و محافظ نایلونی بافته شده باشید؛ چرا که این موارد می توانند کابل های بادوام تری را فراوری نمایند.

8. گواهینامه و آنالیز/رتبه بندی

USB-IF یک برنامه برای آزمایش کابل های USB است تا مطابق با نتایج آن معین گردد آیا کابل مورد نظر حداقل استانداردهای کیفی را داراست یا خیر. بعلاوه اگر قابلیت های مختلفی ادعا شده به وسیله کابل USB پشتیبانی می گردد، این ویژگی ها به وسیله تست های معینی آنالیز می شوند. کابل هایی که مورد تایید USB-IF هستند، باید پهنا باند معین و لوگوی انتقال انرژی معینی که قبلا به آن اشاره نموده ایم را داشته باشند. با این حال، بسیاری از کابل های USB جنس خوب در سطح بازار به سراغ کسب یک گواهی نامه از USB-IF نرفته یا به وسیله این استاندارد مورد تایید قرار نگرفته اند. به همین علت، دقت کنید که تمام کابل های USB صرفا خوب در بازار قرار نیست گواهی نامه مذکور را داشته باشند. روی هم رفته، کابل هایی که گواهینامه ندارند به طور معمول مقرون به صرفه تر هستند.

چه قصد خرید یک کابل دارای گواهی را داشته باشید و چه غیر گواهی، بد نیست مدت زمانی را به مطالعه نقدها و نظر سایر مشتری ها صرف کنید. گاهی اوقات دانستن نظرات و دیدگاه های سایر خریداران می تواند بیشتر به شما در خرید کابل USB یاری کند.

برای خرید یک کابل USB وقت بگذارید

خوشبختانه در حال حاضر شما با تمام نکات که باید هنگام خرید کابل USB آشنا شده اید. قبل از خرید کابل حتما به این موضوع دقت کنید که برای چه مدل دستگاه هایی قرار است کابل تهیه کنید و آیا کابل مورد نظر قرار است حکم شارژر را هم داشته باشد یا خیر. اگر قصد خرید حضوری را دارید، حتما این موضوع را به فروشنده اطلاع دهید تا کابل مطلوبی را به شما پیشنهاد دهد.

با تمام این تفاسیر، به خاطر داشته باشید که لازم نیست حتما کابل USB دارای یک برند خاص و مشهور باشد اما ورژن USB به علت پشتیبانی از انتقال سرعت در یک مقیاس معین بسیار اهمیت دارد.

منبع: makeuseof

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 فاکتور که هنگام خرید کابل USB باید به آنها دقت کنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 فاکتور که هنگام خرید کابل USB باید به آنها دقت کنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید