کتابی از نابغه ادبیات دنیا در بازار نشر ایران

به گزارش ساعت شیک، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در این رمان پیرمردی به نام گوبسک رباخوار که زندگی پرفرازونشیبی را پشت سر گذاشته، بعد از سال ها مال اندوزی به وسیله رباخواری و انواع حیله گری و رذالت، ثروت بی حد و حصری را به چنگ آورده است. دوریل، وکیل جوان، با پولی که از گوبسِک رباخوار پیر قرض می نماید، صاحب وکالت خانه می گردد و بعد از پنج سال که همه بدهی اش را می پردازد، با دختری به نام فانی ازدواج می نماید.

کتابی از نابغه ادبیات دنیا در بازار نشر ایران

دوریل با کُنت جوانی به نام ماکسیم آشنا می گردد که آوازه شادنوشی و خوش پوشی او همه پاریسی ها را متوجه خودش نموده است. این جوان دوریل را وادار می نماید که او را به تماشا گوبسک ببرد تا هم آنها را آشتی بدهد و هم ماکسیم بتواند 100هزار فرانک از گوبسک قرض کند، اما گوبسک راضی نمی گردد و ماکسیم، آناستازیا را وادار می نماید تا الماس هایش را، به گرو، نزد گوبسک بگذارد؛ اما پیرمرد رباخوار آنها را مجبور می نماید تا الماس را به او بفروشند.

چیزی نمی گذرد که کُنت دورستو، شوهر آناستازیا، به منزل گوبسک می آید و وقتی میخواهد از او به خاطر خرید الماس ها شکایت کند، با پادرمیانی دوریل همه چیز حل می گردد. کنت دورستو به ظاهر همه اموالش را در قبال طلب های گوبسک به او می دهد و گوبسک هم طبق قراردادی متعهد می گردد که وقتی کنت دورستو مرد و پسر کنت به سن قانونی رسید، اموال را به پسر کنت برگرداند....

اونوره دو بالزاک، نویسنده این رمان حاصل عمر خود را که شامل نزدیک به 90 رمان و داستان کوتاه است، کمدی انسانی نامیده و تعداد قابل توجهی از مهم ترین رمان های بالزاک را مترجمان مختلف به فارسی برگردانده و منتشر نموده اند.

گوبسک ربا خوار با اینکه از کارهای اولیه بالزاک است و حجم زیادی هم ندارد، رمانی قابل توجه و خواندنی است. در صفحات ابتدایی رمان، تصویر دقیقی از چهره، گذشته و نحوه زندگی کنونی گوبسک ارائه شده است. این پیرمرد ربا خوار، زنده گی پر فراز و نشیبی پشت سر گذاشته و بعد از سال ها کوشش برای مال اندوزی، به وسیله ربا خواری و انواع و اشکال حیله گری و رذالت، ثروت بی حد و حصری به چنگ آورده است. مشتریان گوبسک را بیش تر، زنان اشرافی که مجبورند به نوعی ول خرجی های شان را از چشم شوهران شان نهان دارند و به طور کلی هر کس که به پول نیازمند است، تشکیل می دهند.

نشر نو اخیرا گوبسک رباخوار را با ترجمه مرحوم محمدجعفر پوینده در 164 صفحه با قیمت 130 هزار تومان عرضه نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "کتابی از نابغه ادبیات دنیا در بازار نشر ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کتابی از نابغه ادبیات دنیا در بازار نشر ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید